fredag 20 april 2012

När en dröm går i uppfyllelse

I dag har en av mina drömmar gått i uppfyllelse - jag har träffat Manuel Knight i verkligheten. Det skedde inte av en slump, utan jag visste om att jag skulle få lyssna till honom, eftersom Claes och Catharina Roos, som äger WelcomeGruppen, bjudit in till en lunch med efterföljande föreläsning av Manuel.

Jag har tidigare skrivet om Manuel Knight här på bloggen, under titeln; "Vakta blomman": http://kyrkoherdenstankar.blogspot.se/2011/08/vakta-blomman.html

Jag hade förberett mig genom att printa ut blogginlägget, som jag tänkte ge till Manuel om tillfälle gavs. Lite nervös hängde jag av mig ytterkläderna, och blev avbockad på gästlistan. Genast fick jag tillfälle att hälsa på Manuel och överlämna mitt blogginlägg.

Döm om min förvåning när Manuel direkt svarade; "Jaså är det du". Han hade redan läst mitt blogginlägg om honom, genom att hans dotter hittat det via google. Han berättade hur han, hans fru och hans kollegor reagerat när de läst det jag skrivet om när han gav min yngsta dotter en blomma.

Under sitt föredrag berättade Manuel om hur han tänkte, när han gav min dotter blomman och han läste upp mitt blogginlägg. Jag blev både glad, stolt och lite blyg.

Föredraget som Manuel Knight höll, var oerhört inspirerande. Han har en otrolig karisma, mycket humor, ett djupt allvar och energi i massor. Det var som en blandning av en allvarlig föreläsning, viktig utbildning, skådespel och "stand-up comedy". Det tog bara några sekunder innan Manuel hade hela publiken i sin hand. Jag var alldeles fascinerad och trollbunden av hans föredrag.

Han lyckades, med vardagliga ord, förklara ganska komplicerade processer och företeelser på ett enkelt och begripligt sätt. Allt han sa, lät så självklart, att jag funderade över varför jag inte redan visste det. Det var ett föredrag som jag önskade aldrig skulle ta slut, och jag fick med mig så mycket "matnyttigt" som jag är övertygad om att jag kommer att ha mycket glädje av i mitt arbete.

Ett stort tack till Claes och Catharina för inbjudan och för en god lunch, i den vackra miljön vid Barkarby Gård och Lasse-Maja.

Jag är nästan säker på att Manuels dotter hittar även detta blogginlägg och visar det för sin pappa, så jag ber dig att hälsa honom och framföra ett stort tack för en givande och inspirerande föreläsning. Jag önskar av hela mitt hjärta att i framtiden få bjuda in Manuel till Järfälla församling, så att alla medarbetare får lyssna till honom.

2 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte20 april 2012 kl. 20:32

    Gick direkt till det gamla blogginlägget och såg vår dialog om solblomman i min avhållna släktings sommarstuga, vilket osökt passar till att Du nyligen sålde Din och vilka känslor det väcker. Ska komma ihåg att ringa henne i helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Thorsten.

      Även jag läste vår konversation om solblommor i kväll. I morgon ska vi hämta det sista i stugan och överlämna nycklarna till mäklaren.

      Jag önskar dig och de dina en riktigt trevlig helg. Hoppas att du får ett trevligt samtal med din avhållna släkting.

      Med vänliga hälsningar

      Krister

      Radera