lördag 13 mars 2010

Melodikrysset vecka 10 - 2010

Även denna lördag löser jag melodikrysset i lägenheten. Precis som förra veckan är det strålande solsken men i dag är temperaturen något högre än den var då. Jag skulle tippa att det ligger kring nollan.

I dag föreslår jag följande lösning på veckans melodikryss:

L 3: Vi hörde; "Balladen om det stora slagsmålet på Tegelbacken", av Olle Adolphsson. Även om jag kan prata flytande danska så var det melodin som hjälpte mig rätt.

V 1: Vi lyssnade till Roxettes otroligt vackra sång; "It must have been love", som var med i den fantastiska filmen; "Pretty woman", med Julia Roberts och Richard Gere. En av mina favoritfilmer. Jag älskar scenen då hon får shoppa i klädesaffären med hans plastkort och han säger att butikspersonalen ska fjäska riktigt mycket för henne.

L 5 och L 10: Vi fick höra Evert Taubes sång; "Min älskling du är som en ros, en nyutsprungen skär..."

V 12 och L 8: Att det var Glenn Miller, det hörde jag direkt, men vad heter melodin och vilket naturfenomen illustrerar den? Är det månsken? För visst var det; "Moonlight serenade" vi hörde. Kompositör och orkesterledaren heter som sagt, Glenn Miller.

V 7: Liam Gallagher heter mannen som startade det beatlesinspirerade bandet, Oasis. Vad låten heter har jag ingen aning om. Jag tror aldrig att jag hört den tidigare.

L 4: Artisten som sjöng; "Himlen är nära", heter William Clauson. Tack Google...

V 9: Vi fick höra Peter Lundblad i sången; "Lika blå som dina ögon". Hans röst påminner om Ted Gärdestads, men hans efternamn är det samma som hedersprostens.

L 9: Eldeman spelade en instrumental version av "Bä, bä vita lamm". Jag gillar min yngsta dotters version betydligt mer.

L 1: Pink är artistnamnet som Alecia Beth Moore har tagit. Vi hörde henne i en populär sång som mina stora barn älskar, men som jag inte har en aning om vad den heter.

V 11: Ännu en av mina favoriter. "Oue Sera, sera". På svenska heter den; "Det som sker det sker". Jag älskar den med Doris Day.

V 6 och L 2: "Min plats på jorden", är skriven av Anders Hansson och Fredrik Kempe, med text av Py Bäckman. Det var Malena Ernman som sjöng. Nu har både Py och Ernman varit med de senaste veckorna.

I dag var det ett ovanligt lätt kryss. Jag har bara behövt googla en enda gång.

Ha en trevlig lördag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar