lördag 27 mars 2010

Melodikrysset vecka 12 - 2010

Äntligen lördag och melodikryet. Denna lördag försöker jag lösa krysset i stugan via mitt mobila bredband. Eftersom det är molnigt och det ligger regn i luften är inte täckningen den bästa. Ring så spelar vi och Melodikrysset är riktiga ledighetsmarkörer.

I dag ser mitt förslag ut så här:

L 3: Freddie Mercury hörde till gruppen Queen. I dag sjöng han; "Barcelona" tillsammans med Montserrat Caballé. Sången sjöngs vid invigningen av OS 1992.

V 6: Den litterära figuren måste väl vara Rönnerdahl? Jag tyckte mig känna igen en del av melodin. Visst sjunger man något i stil med; "Se Rönnerdahl han dansar..."

L 5 och L 11: Sonja Aldén och Uno Svenningsson sjöng; "Du är en del av mig".

V 11: Vi hörde; "Så gick till när farfar var ung".

V 12: "Blame it on the Bossa Nova" heter på svenska; "Det finns ingenting att hämta". Tack Anna-Lena Löfgren. Hon var en av de få vi hade en LP-skiva med, när jag var liten.

L 1: Tonsättaren är Bernstein. Visst var musiken från hans; "West Side story"?

L 10: Att det var Sting som sjöng det var det ingen tvekan om. Jag hörde honom i Budapest i mitten av 1980-talet. Men vad sången heter har jag ingen aning om.

V 1: Artisten måste vara Ulla Billquist. Jag känner igen hennes röst från "Min soldat". I dag sjöng hon; "Tänk att man kan bli så kär".

L 2: Staden som musiken handlar om är London. Visst heter sången; "Streets of London"?

V 8: Äntligen fick vi höra en av världens bästa artister. Hennes röst är så speciell att den inte går att misstaga sig på. Tina Turner sjöng en sång som jag inte vet vad den heter. För bara någon vecka sedan såg jag filmen om henne på tv, "What´s love got to do with it".

L 9: Sjömannen i originalet heter Axel Öhman.

L 4: Vi hamnar i Indien där teveprogrammet; "Club Goa" spelades in. För visst var det musiken från vinjetten till det programmet? Instrumentet gör att jag tänker på Beatles exprimentella dagar.

V 7: Att det var Sanna Nielsen, det hörde min fru direkt. Men jag har inte hört hennes "Devotion", tidigare.

I dag var det ett riktigt svårt kryss, tycker jag. Jag hade svårt för Bernstein, Rönnerdahl och ingenting. Dess bättre så fungerade bredbandet och google.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar