Kanske är din plats förlagd någonstans i naturen, en plats
som är speciell för dig? Kanske upptäckte du Gud i barnens eller barnbarnens
skratt och lek. Kanske gav Gud sig tillkänna i ditt livs kärlek? Kanske uppenbarade
sig Gud för dig i en fritidsaktivitet eller i segelbåten? På de platserna eller i de mötena får vi vetskap om att Gud
finns och vi känner ett välbefinnande och känner oss tillfreds. När vi behöver
det så återvänder vi till platsen eller mötet för att fylla på vårt behov av
Gudsnärvaro.
På teologiskt språk så kallas det för den allmänna uppenbarelsen.
Alla kan oberoende religion, kultur, ålder eller kön förnimma Guds närvaro i
det som alla har tillgång till. De tre vise männen fick
också ta del av den allmänna uppenbarelsen, till att börja med. Baltzar, Melker
och Kaspar kunde i det stjärntecken som motsvarade landet Israel se en ny
stjärna. De kunde också se var i stjärntecknet den nya stjärnan tänts och på
det sättet läsa ut att stjärnans plats i stjärntecknet motsvarade Betlehems
plats i Israel.
Men de tre vise männen fick även ta del av det som vi i det
teologiska språket kallar den särskilda uppenbarelsen. I den särskilda
uppenbarelsen får vi kunskap om Gud genom inkarnationen, Gud blir människa i
Jesus Kristus. Gud uppenbarar sig på ett särskilt sätt i Jesus Kristus. Vi kan
ta del av den uppenbarelsen genom att läsa om Jesus i bibeln. När vi läst
berättelserna om Jesus kan vi möta honom på många olika sätt, i vår vardag. I
oss själva, i våra medmänniskor, i gudstjänster, bibelord, böner, nattvarden,
musik och psalmsång, för att nämna några sätt.
Att förnimma Gud i naturen eller i livssituationer ger oss
en kunskap om att Gud finns, men det ger oss ingen kunskap om vem eller hurdan
Gud är. Det gör Jesus. I hans liv och gärningar får jag inte bara kunskap om
och erfarenhet av Guds existens, jag får lära känna Gud, inte till fullo och
helt, men jag får en tydligare bild av honom eller henne. Då Jesus blivit en del av mig och mitt liv, då lär jag känna
Gud. Desto mer plats Jesus tar i mitt liv, desto mer lär jag känna Gud. För att
Jesus ska få plats i mig, då behöver jag lämna ifrån mig det som fyller mig.
Det är inte guld, rökelse och myrra utan min självupptagenhet, min självgodhet
och mitt självbegär.
Att möta Jesus påverkar mig. Efter att ha fått ta del av den
särskilda uppenbarelsen i Jesus, är jag inte längre den samma. Mitt liv kommer
att förändras och mitt liv kommer att te sig annorlunda och ta nya vägar. I evangelietexten läser vi att Baltzar, Melkier och Kasper i
en dröm blev tillsagda att inte återvända till Herodes utan att de tog en annan
väg hem till sitt land. Rent logiskt borde de tre vise männen ha återvänt till
Herodes. Där fanns makten och möjligheterna till framgång. Hos Herodes fanns
det säkert en belöning för deras långa resa och i maktens boningar borde de tre
ha känt sig hemma. Men de tog en annan väg, efter att de sett Guds härlighet i
Jesus Kristus.
Det finns även en annan väg för oss. En väg som inte är
kantad av guld och gröna skogar, en väg som inte är omgiven av rosor, utan som
är krönt av en törnekrona. Vi kallar den helgelsens väg eller korsets väg. För de flesta är det en annan väg än den, man hade tänkt
eller önskat sig. Det flesta är inte villiga att gå den. Det är inte någon
enkel eller behaglig väg, det är inte en väg där du får makt, ära, framgång och
rikedomar. Det är inte någon väg som innehåller guld, rökelse eller myrra. Vägen är omöjlig att gå på egen hand. Vi behöver hjälp av
såväl den treenige Guden – Skaparen, Frälsaren och den helige Anden – som av
våra bröder och systrar i och utanför kyrkan. Vårt hemland är himlen och vägen
dit är den väg Jesus gick – korsets, lidandets och tjänandets väg.
Till vår hjälp på vandringen har vi fått både karta och
kompass. Vi har Jesus dubbla kärleksbud
– du älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, hela din själ, all din kraft och
hela ditt förstånd och din nästa såsom dig själv. Den gyllene regeln – allt vad ni vill att människor ska göra för er,
det ska ni också göra för dem. Och förlåtelsen
– förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till
oss. Vi har ett särskilt ansvar för de mest utsatta, de Jesus kallar ”min
minsta bröder och systrar”. Till färdkost har vi fått nattvarden.
Jag vet att det låter som en jobbig väg och att alla andra
vägar verkar bättre och mer lättframkomliga. Men den väg som Gud erbjuder oss
är också livets väg. Den väg Jesus gått är också vår väg, mot det eviga livet.
Den innehåller samma saker som övriga vägar, men den innehåller också något mer.
Den är fylld av tro, kärlek och hopp. Den innehåller frid och en mycket större
tillfredsställelse och ett djupare välbefinnande än någon annan väg. Den
innehåller glädje som är mycket större än den tillfälliga glädje vi kan uppleva
på de vägar som försöker tillfredsställa vårt jag. Det är en väg där våra liv
blir fyllda av kärlek, respekt och förlåtelse.
Nu tycker säkert någon att det låter väldigt kravfyllt. Men
den stora skillnaden mellan helgelsens väg och andra vägar, är det vi kallar
nåd. Kravet är inte att vi lyckas i varje ögonblick och att alla ska prestera
lika mycket. Förväntan är inte att vi ska vara perfekta eller omänskliga,
tvärtom ska vi sträva efter att bli allt mer mänskliga, vilket samtidigt
innebär att vi inte är perfekta. Vi ska var och en efter den förmåga vi fått,
göra vårt bästa. Vid de tillfällen då vi misslyckas eller går vilse, så är
Jesus själv med oss. Han förlåter oss, upprättar oss och hjälper oss vidare på
livets väg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar