lördag 5 juni 2010

Melodikrysset vecka 22 - 2010

Återigen "tvingas" jag att lösa melodikrysset i bilen. Denna lördag sitter jag inne i Östervåla för att vara säker på att ha täckning på det mobila bredbandet. Efter melodikrysset ska jag kasta sopor på Återbruket och sedan handla, innan jag återvänder till stugan. Enligt Telia är det på grund av löven på alla träd som jag inte får täckning ute i stugan.

Mitt förslag i dag ser ut så här:

L 1: Vi hörde; "När gäddorna leker i vik och vass och solen går ner bakom Sjöbloms dass". Här i Östervåla skiner solen och det är redan 22 grader.

V 10: Det var Bette Midler som sjöng; "The Rose". En av mina favoritartister med en av mina favoritlåtar. Den har varit med på ett antal konfirmationsmässor jag lett.

L 11 och V 14: Vi hörde; "Björnen sover", och det gör han i ett ide. Därefter hörde vi; "Vad tar ni för valpen där i fönstret", fast på franska. En hund brukar man köpa på en kennel.

L 8: Även om sången sjöngs på finska så kände jag igen; "April, april". Visst var det Lill-Babs och Siw Malmqvist som gjorde den känd? Men vem av dem var det som sjöng den i melodifestivalen?

V 7: Även om det lät som ledmotivet från en James Bond film så hörde jag att det var; "Älgarna demostrerar".

L 2: Äntligen fick vi höra något av Leonard Cohen. Sven Wolter sjöng en svensk version av; "Take this waltz".

V 4 och V 6: Vi fick lyssna till den vackra psalmen; "Blott en dag, ett ögonblick i sänder". Den har nummer 249 i vår psalmbok och är den absolut mest populära psalmen vid begravningsgudstjänster.

L 4: Elin Lanto sjöng; "Doctor, doctor", i årets melodifestival.

L 5: Visst var "musiken" hämtad från pratshowen Skavlan?

V 9: Vi hörde Åsa Jinders; "Av längtan till dig". Jag saknade Cajsa Stina Åkerströms sång

V 13: Det var Jan Malmsjö och Lasse Berghagen som sjöng; "Då är sommaren säkert här".

V 1: Jag har ingen aning om vad det var för sång av Jules Sylvain som spelades. Än mindre vet jag vad den handlade om för något som är fabricerat, gjort i metall och är ett mätinstrument. Jag måste chansa på att det handlar om ett solur.

L 3: Darin sjöng; "Money for nothing", som är gjord av bland annat Robyn.

L 12: Det som man ska skörda är lin. För visst var det visan: "Nu ska vi skörda linet i dag..."?

6 kommentarer:

  1. Du har så rätt!!! Åh javisst var det Skavlan. Bra jobbat:-)

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för din kommentar.

    Tack!

    Krister

    SvaraRadera
  3. Tack för soluret. det var precis tomt i huvudet./Mari

    SvaraRadera
  4. Hej Mari och tack för din kommentar.

    Enligt Enn Kokk, som brukar ha järnkoll på det mesta, så heter melodin "Räkna de lyckliga stunderna blott". Den börja med orden; "Ett gammalt solur jag har".

    Med andra ord så tror jag att min chansning var rätt.

    Trevlig helg!

    Krister

    SvaraRadera
  5. Tack för din hjälp i melodikrysset, kunde inte Sjöblom och solur. V.h Karin och Patrik i Uppsala.

    SvaraRadera
  6. Hej Karin och Patrik!

    Kul att kunna hjälpa till.

    MVH

    Krister

    SvaraRadera