lördag 11 december 2010

Melodikrysset vecka 49 - 2010

Återigen sitter jag hemma vid matsalsbordet i Rågsved för att försöka lösa melodikrysset. Jag hoppas att någon av de närmare 2 000 besökarna jag hade här på bloggen, förra lördagen, vinner i dag. Snön ligger kvar och det är närmare 10 grader kallt. Efter en morgon med "Morden i Midsomer", på datorn, är jag beredd att ta itu med veckan kryss.

Mitt förslag i dag, ser ut så här:

L 1: Christer Sjögren sjöng en ny sång som jag aldrig hört förut. Kan den heta; "Ave Maria, no morro"?

V 8: Vi fick höra en instrumental version av Evert Taubes; "Vals i gökottan".

L 3: Yrkespersonen, polis , kallas på slang för snut. Vi hörde; "Här är polisen som mitt i gatan står".

V 4: Johnny Cash, sjöng; "Ring of fire". I somras hörde jag en betydligt bättre version, på Erik och Gudmunds bröllop. Den var så bra att alla krävde ett da capo.

L 6: Melodin som bland annat Peter Jöback sjungit, heter; "She". Den mest kända versionen sjöng dock Charles Aznavour.

L 7: "Euforia", sjöngs av Helen Sjöholm.

L 5: Pianomusiken spelades av Charlie Norman. Vad stycket heter, det har jag ingen aning om. Men jag känner väl igen det. Hoppas att få hjälp med namnet senare av Enn Kokk. Hörde att kompositören var Grieg. Kan det ha varit; "Anitras dans"?

V 12: Gruppen som framförde; "Grilla, grilla ", var; "Östen med resten".

L 13 och L 11: Doris Day sjöng; "Tea for two", ur musikalen; "No, no Nanette".

L 10: Det var Lisa Miskovsky som sjöng; "Lover".

V 9: Den kända skådespelaren som sjöng, var Errol Flynn. Vad sången heter har jag ingen aning om. Jag tyckte att Eldeman sa att den heter; "Lily of Laguna", efter den spelats.

L 2: Den världsberömda sångerskan är Shakira. I dag spelade Eldeman hennes; "She Wolf". Dock tycker jag att hennes bästa sång är; "Underneath your clothes".

Dagens kryss var inte helt lätt. Jag tror att jag har rätt svar, men jag är inte 100 % säker på varför det är rätt. Jag måste kolla med Enn Kokk senare i dag.

3 kommentarer:

  1. Hej Anonym x 2.

    Jag chansar också på att Charlie Norman spelade Griegs, Anitras dans. Det torde vara rätt.

    Jag är också helt säker på att det var Shakira som sjöng; "Shewolf". Jag glömde göra hennes namn i fet stil.

    Trevlig tredje advent.

    Krister

    SvaraRadera