lördag 18 december 2010

Melodikrysset vecka 50 - 2010

I dag hoppas jag att jag kan lösa melodikrysset i direktsändning. Jag och min yngsta dotter är ensamma hemma, eftersom min fru arbetar. Det kan innebära att jag måste avbryta mitt försök att lösa krysset för att hjälpa henne med diverse saker. I sådana fall så återkommer jag senare under dagen.

Vädret i Rågsved är lite mildare i dag, men snön verkar ha kommit för att stanna, åtminstone över julen. Återigen hoppas jag att någon av besökarna på min blogg vinner. Förra lördagens kryss var tydligen ganska svårt för jag hade nästan 2 000 läsare.

Här kommer mitt förslag till lösning på denna veckas melodikryss:

L 10 och L 12: Gruppen som sjöng; "Nu är det jul igen", heter Just D.

V 10: Vi fick höra; "Jul, jul, strålande jul", i en instrumental version. Jag tyckte mig höra en fiol, men det var tydligen en nyckelharpa och Åsa Jinder. Det borde jag ha hört eftersom det spelades nyckelharpa på den begravningsgudstjänst som jag ledde i går eftermiddag. De spelade bland annat en av Åsa Jinders melodier.

L 9 och L 5: Rätt namn ur gruppen "Sten och Stanley" är just Sten och Stanley. Här sjöng de; "Jungfru Maria".

V 13: Det var Nat King Cole, som sjöng; "Santa´s on his way", eller "The christmas song".

V 3: Att det var Bryan Adams, det hörde jag direkt. Men jag vet inte vad denna julsång heter. Jag chansar på; "Christmas time".

L 2: Är det någon som inte känner igen barnvisan; "Ja, se det snöar"?

V 8: "Ser du stjärnan i det blå", är väl en av de mest kända julsångerna, med tanke på att Bengt Feldreich "sjunger" den varje julafton i slutet av Kalle Anka. Att den heter; "When you wish up on a star", på engelska och kommer från filmen om Pinocchio, är det väl färre som känner till.

L 3: Vad vore ett julkryss utan Bing Crosby. Heter sången; "It´s beginning to look a lot like chrismas"?

V 6: Det vore konstigt om jag inte känner igen en av våra populäraste julpsalmer, psalm 121; "När juldagsmorgon glimmar".

V 11: Sarah Dawn Finer sjöng; "Winter Song", tillsammans med Louise Hoffsten, som för övrigt sjöng i en av församlingens kyrkor, Maria kyrka, för inte så länge sedan.

L 4: Även Dean Martin hör hemma i ett julkryss. Här sjöng han "Rudolf med röda mulen", på engelska. Jag har lyssnat på den ofta den senaste tiden, då min dotter gillar den tecknade filmen om Rudolf.

V 7 och L 1: Gruppen som gjorde; "Happy new year", var ABBA. Den är mest aktuell på nyårsafton.

V 12: Att rätt svar skulle bli Celine Dion hade jag på känn redan innan frågan ställdes. Här hörde vi henne sjunga; "Christmas Eve".

Det gick alldeles utmärkt att lösa krysset även om jag och dottern var ensamma hemma. Kanske för att det var ett extremt lätt kryss i dag, men det ska det väl vara i jultider. Nu ska jag åka och köpa en julklapp till min dotter och hämta kläder på kemtvätten.

Jag önskar alla läsare en trevlig helg och en mysig fjärde advent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar