lördag 28 maj 2011

Melodikrysset vecka 21 - 2011

God lördagsförmiddag alla melodikryssare.

I dag sitter jag i ett grått och mulet Stockholm för att försöka lösa veckans melodikryss. Vädret verkar vara optimalt för alla de som ska springa Stockholm marathon. Jag önskar A´s dotter lycka till. Men jag undrar om inte de två brudparen, som jag ska viga i eftermiddag, hade önskat sig strålande solsken. Jag hoppas att vi får en lucka i molntäcket, lokalt över Järfälla kyrka, under eftermiddagen.

Denna lördag har jag inte följt mina vanliga rutiner. Under morgonen har jag förberett dagens två vigslar, genom att skriva vigseltal. Det var tur att vi i går eftermiddag hade personalutbildning i "Stress och förändringar", av "stressdoktorn", Thomas Danielsson. Hans föreläsning, som var mycket bra och inspirerande, gjorde att jag "vågade" ändra på mina rutiner och jag blev inte ens stressad av det.

Jag räknar med att dagens melodikryss blir ganska enkelt, med tanke på att Eldeman sänder live från, "High Chaparall", i Gnosjö. Ett ställe jag varit på flera gånger, tillsammans med de stora barnen.

I dag ser mitt förslag ut så här:

V 8: Den som sjöng; "La Voix", vinnaren i 2009 års svenska melodifestival, var Malena Ernman. Hon har varit med många gånger de senaste två åren.

L 3: Veckodagen som melodin; "På söndag", handlar om är söndagar. Här framfördes den i en vacker instrumental version.

V 5: Det var Susanne Alfvengren som sjöng signaturmelodin till "Macken", på vacker gotländska. Det var bara någon vecka sedan Roy och Roger var med i melodikrysset.

V 6 och L 7: Dagens Taube fråga, bestod av två svar. "Den glade bagaren i San Remo", hanterade degen. "Albertina", var ett skepp som byggdes ut i norden.

L 4: "Östen med resten", sjöng; "Varför ska man leva för varandra".

V 11 och L 10: Visan som sjöngs, på vad jag tror var franska, heter; "Snurra min jord", på svenska. Jag tycker bäst om Jan Malmsjös version.

V 12: Det som flickan rör sig i, i visan;"Jungfrun hon går i ringen", måste vara ringen.

Än så länge har det varit betydligt svårare än vad jag föreställt mig.

V 1: Innan han började sjunga, så förstod jag att det måste vara Håkan Hellström. Introt till sången andades att det var just han, som sjöng; "River en vacker dröm".

L 1: "Man ska ha HD", var en variant av; "Man ska ha husvagn", som jag aldrig hört tidigare. Rätt svar borde alltså vara husvagnar. Jag undrar hur entusiasterna med husbil ställer sig till detta? Jag funderar också om det finns samma rivalitet mellan husbil och husvagn, som det finns mellan motorbåt och segelbåt.

V 9: Djuret som sjunger; "Thats what friends are for", är gamar. Om jag minns rätt så var sången med i; "Djungelboken".

L 2: Att det var; "Fyra Bugg och en Coca-Cola", det hörde jag direkt. Här hade den fått ny text; "Bogaloo, dansa rock´n rolla". Den handlade i originalet om en en läskedryck. Visst var det kantorn, Lotta Engberg, som framförde den först?

V 13: Dagens kryss avslutas med; "Vi här bak i bilen", i en instrumental version. Som barn älskade jag den här sången. Det var Siw Malmkvist som gjorde den populär. När min mamma övningskörde med pappa, så satt vi barn i baksätet och sjöng; "och vill ej va´med om en krock".

Krysset var betydligt svårare än jag hade trott, men jag tror att jag klarat det. Nu ska jag åka i väg till kyrkan för att viga de två brudparen. Jag hoppas att jag kommer fram i trafiken, trots att 20 000 löpare, ska sätta sig själv på prov. Jag har sprungit marathon tre gånger i mitt liv, så det är absolut inget jag avvundas de som står på startlinjen.

Jag tackar för kommentarer och önskar alla läsare en riktigt trevlig helg.

12 kommentarer:

  1. hellström herr kyrkoherde!

    SvaraRadera
  2. Sitter i ett regnigt Tornedalen och löser krysset .Du har rätt det är ganska lätt =) // Monica

    SvaraRadera
  3. Kom inte på "snurra min jord" men som tur visste du det :)/Tack!!! Elisabeth/Kristina (Mor/Dotter)

    SvaraRadera
  4. River en vacker dröm - Håkan Hellström

    SvaraRadera
  5. Ja då var det lördag igen med Melodikrysset. Förra veckan satt jag framför garaget och sålde varor på Loppis, men hann ändå med krysset. Här regnar det i Västerbotten trots att dom lovat sol idag./m

    SvaraRadera
  6. Ha en trevlig helg & Tack för hjälpen. Här i Hällekis är det regnfritt, än så länge..........:)/Elisabeth/Kristina (Mor/Dotter)

    SvaraRadera
  7. Hej Anonym, Monica, m, Elisabeth, Kristina och Lotta.

    Tack för kommentarer, hjälp och stöd.

    Vi får hålla tummarna för att någon av oss vinner en bricka eller en badhandduk.

    Jag önskar er alla en riktigt trevlig helg.

    Krister

    SvaraRadera
  8. Hej! Vi sitter också med melodikrysset varje vecka, och vi har god hjälp av din blogg=) Tack så mycket!

    SvaraRadera
  9. Hej Anonym och tack för er kommentar.

    Det är alltid roligare när man kan lösa krysset tillsammans med andra, även om det sker över nätet.

    Med vänliga hälsningar

    Krister

    SvaraRadera