söndag 28 augusti 2011

Melodikrysset vecka 34 - 2011

Så har det blivit sen söndagseftermiddag. Jag har precis kommit hem efter att ha varit och ställt upp husvagnen i Enköping. Här hemma fungerar det att lyssna på sändningen via internet, samtidigt som jag försöker lösa krysset.

Här kommer mitt förslag till veckans lösning:

L 1: Eldeman börjar med att spela "Kycklingpolka". Rätt svar borde alltså vara kyckling. Jag har försökt googla för att lära mig mer om melodin, men jag hittar inte vem som komponerat stycket.

V 10: Sångaren som sjöng; "Hippare hoppare", från melodifestivalen 2010, var ingen mindre än Dogge Doggolito. Han besökte Järfälla församling för några månader sedan. Det finns ett klipp på Youtube från hans besök i Viksjö kyrka.

L 5 och L 11: Bagaren i; "Den glade bagaren i San Remo", heter Florindo. Och självklart är det Evert Taube - ET - som komponerat och skrivet text.

L 9 och V 13: "Tea for two", ur musikalen; "No, no Nanette", blir i rak översättning - te för två.

V 8: Det visades prov på flera olika imitationer. Jag kände igen Evert Taubes, Knut Ståhlbergs, Ulf Elfvings, Sven Wolters, Arne Weisses och Povel Ramels röst, men jag är inte säker på att Povels var ett exempel på en imitation.

L 4: Birger Sjöbergs; "Längtan till Italien", har varit med förr här i melodikrysset. Jag tror också att Eldeman sökt svaret citroner med denna illustration, tidigare.

L 2: Emilia heter sångerskan som så vackert sjöng; "Big, big world".

V 5: En riktig nostalgitripp. Trio mé Bumba och "Min gamla gula flygmaskin". Jag sjöng med så gott jag kunde; "... jag är kär, jag är kär, jag är kär. Kär i Ann-Katrin..."

V 7: Army of Lovers sjöng; "Crucified". Jag måste medge att jag har väldigt svårt för den här typen av musik. Kanske är det för att det är lite science-fiction över det.

L 3: Cornelis vackra sång; "Turistens klagan", utspelar sig i Oslo. Detta är en av de melodier jag önskar på min begravning. Jag tror att norrmännen gärna hade bytt ut en sprängande och skjutande landsman, mot en klagande turist.

V 6: "When you tell the world", sjöngs av Björn Skifs och Agnes vid kronprinssensan Victoria och prins Daniels bröllop i Storkyrkan förra året. Prins Daniel kommer från Ockelbo. Ett litet samhälle jag passerat två gånger. Jag blev förvånad över att ett så litet samhälle kunde ha så många loppmarknader.

L 12: Björn Skifs; "Michelangelo", har refrängen; "Michelangelo, men så svara ".

V 12: Vi går i mål med; "Där näckrosorna blommor". Det är en riktigt gammal slagdänga. Jag tror att det var Adolf Jahr som sjöng den, redan i slutet av 1920-talet.

Veckans kryss var inte alltför svårt. Jag har bara behövt googla ett par gånger. Jag vet dock inte vem som komponerade "Kycklingpolka".

2 kommentarer:

  1. Tusen tack för hjälpen, jag kom inte på ordet imitationer;-( Ha en trevlig söndakväll!

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym och tack för din kommentar.

    Kul att vara till hjälp.

    Jag önskar dig det samma.

    Krister

    SvaraRadera