tisdag 7 februari 2012

Lasse-Maja

Natten mellan den 7 och 8 februari 1812, stal Lasse-Maja kyrksilvret i Järfälla kyrka. I kväll, 200 år senare, bjuder Järfälla församling i samarbete med "Värdshuset Lasse-Maja", in till en samtalskväll:

Tjuv eller framtidsledare?
Vad avgör om en ung påhittig person blir samhällets börda eller ledare?
Hur skapar vi i samhället goda förutsättningar för unga,
att förverkliga sina goda drömmar?

Program
18.30 - 19.00
Fika på Lasse-Maja värdshus
Liten utställning om Järfälla kommuns ungdomsprojekt och praktikbyrå

19.00 - 19.45
Paneldebatt med Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi, och lokala debattörer

19.45 - 20.00
Värdinnan Catharina Roos ger oss berättelsen om Lasse-Maja

20.00 - 20.30
Upplevelsevandring till Järfälla kyrka
I Lasse-Majas fotspår där han och kumpanen Kron stjäl kyrksilvret en gång till

20.30 - 21.00
Avslutning med värmande glögg i kapellet norr om Järfälla kyrka

VÄLKOMNA!

4 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte7 februari 2012 kl. 12:41

    Vilket strålande upplägg! Hade jag bott i närheten, hade jag kommit bums!

    SvaraRadera
  2. Hej Thorsten.

    Det blev en lyckad kväll, med ca 80 gäster. Panelsamtalet kunde varit längre för det märks att många har frågor kring brottslighet. Jag bestämde mig direkt för att vi måste ha en uppföljare så att fler frågor kan ställas och besvaras. Jag hittade också framtida samarbetspartners i Järfällas fantastiska närpolischefer.

    Hälsar

    Krister

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte8 februari 2012 kl. 07:03

    Glädjande! Jag besökte också en lyckad tillställning:
    Asylpolitik för nybörjare
    Ti 7 feb kl 18.30-20.30 Fri entré
    Västerås teater
    Kvällens gäst är Michael Williams, stiftskonsulent och sakkunnig i Flyktinggruppernas Riksråd.

    SvaraRadera