lördag 18 februari 2012

Melodikrysset vecka 7 - 2012

God förmiddag alla melodikrysslösare!

Denna lördag är jag tillbaka i mina vanliga lördagsrutiner, eftersom jag idag är ledig. Jag har hunnit titta igenom veckans missade tv-program och jag har lyssnat på; "Ring så spelar vi". Vädret i Rågsved är gråmulet och strax under nollan. Snön ligger fortfarande över förortslandskapet.

Mitt förslag till lösning på veckans melodikryss ser ur så här:

V 1: Den som sjöng; "Att angöra en brygga", var ingen mindre än Monica Zetterlund. Om jag minns rätt är den hämtad från en film av Hasse & Tage, med samma titel.

L 3: Van Bethovens musik ur den nionde symfonin, är antagen som; "Europahymnen". Rätt svar ska alltså vara Europa.

L 1: "Cara mia", med allsångsledaren Måns Zelmerlöw, var med i melodifestivalen 2007. Den har också varit med ett antal gånger här i melodikrysset.

V 7: Jag tycker att det låter som; "Kalle på Spången". Men sedan blir jag osäker. Är det; "Eldarevalsen"? I sådana fall blir rätt svar elda. Jag chansar på det.

V 6: Visst var det den gamla dansbandslåten om en sjuksyster, "Syster Jane". Hennes överordnade borde väl bära en läkarrock?

L 4: Kompositören till; "I feel pretty", ur; "West Side story", är Leonard Bernstein.

V 8: Jag missade frågan. Får återkomma efter nyheterna. Musiken är i alla fall, John Denvers; "Leaving on a jetplane". Rätt svar ska vara planet.

L 5: En instrumental version, av Magnus Ugglas; "Jag dansar aldrig nykter". Magnus Uggla är en av mina favoritartister så jag måste säga att jag tycker bättre om originalet. Det bästa med Uggla är ju hans texter.

V 9 och V 14: Äntligen fick vi höra; "Om du lämnade mig nu", med Miss Li och Lars Winnerbäck. Den låg på Svensktoppen så länge att man aldrig fick höra hela låten, den tonades ner varje vecka.

L 12 och L 11: Titeln och refrängen till Åke Wassings visa är; "Se nu tittar lilla solen in igen". Jag tror att det var Sickan Carlsson som gjorde den känd.

V 10: "I love to laugh", är hämtad från Mary Poppins. Den komiker som efterfrågades måste vara Ed Wynn.

L 13: Musiken, som jag inte känner igen, måste ha handlat om en bäck. Kan det vara något av Chopin?

L 2: Dagens kryss avslutas med en av Sveriges bästa grupper, Takida. Här sjöng de en sång som jag tror heter; "You learn".

Dagens kryss var inte särskilt svårt, ändå har jag känt mig stressad sedan jag föväxlade syster Jane med Ann-Kristin.

Jag önskar er alla en riktigt trevlig helg.

32 kommentarer:

  1. monica zetterlund
    europa

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Jag nynnade på Ann-Katrin vad du är söt och fin. Var länge inne på servitris innan jag kom på att jag var helt fel ut. Tack för hjälpen.

      Radera
  3. Lod 4 Leonard ät det

    SvaraRadera
  4. Hälsningar från ett blåsigt Västerbotten Försöker hinna lösa en del innan sonen hämtar mig till bygget. Ha en bra dag./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara ett stort hus som ska renoveras. Hoppas att du hann lösa krysset. Ha en bra dag/Krister

      Radera
    2. Det är ett nybygge som skall bli åretruntboende i ett sommarstugeområde. Jag fick ta resten när jag kom igen därifrån./M

      Radera
  5. V8. Fortskaffningsmedel bestämd form singular = PLANET

    SvaraRadera
  6. V6 syster Jane hette låten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstod det långt om länge. Tyckte inte att det var en "tydlig" version. Fastnade i Ann-Kristin eller Ann-Katrin.

      Radera
  7. V8 Fortskaffningsmedel, ental, best. form.

    SvaraRadera
  8. Jag gissar på planet på V8. Plane i bestämd form på svenska.

    SvaraRadera
  9. v 12 se v 11 in
    Se nu tittar lilla solen in igen

    SvaraRadera
  10. Svar
    1. Också mitt förslag. Att det skulle vara Ed var jag ganska säker på, men ett tag var jag inne på Sullivan.

      Radera
  11. Gruppen är TAKIDA från Ånge i Medelpad L2

    SvaraRadera
  12. Hittade din blogg av en tillfällighet när jag googlade på Melodikrysset och en fråga jag inte kunde...o nu är jag här varenda lördag...och jag tjuvkikar inte på dina svar förrän jag först själv tror att jag har svaret...ha en go helg önskar jag som sitter utanför Helsingborg :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig med regelbundna läsare.

      Var och en får använda mitt förslag på det sätt som de önskar. En del tar hjälp och en del kontrollerar. Själv brukar jag alltid kontrollera min lösning mot Enn Kokk.

      Ha en trevlig helg utanför Helsingborg./Krister

      Radera
  13. Bara en kommentar till Li/Winnerbäck. Låten ligger fortfarande på Svensktoppen (sjua på veckans lista. 232 veckor på listan).
    Hälsningar
    Hans W

    SvaraRadera
  14. Hej Hans W och tack för din kommentar och ditt förtydligande. Det var flera veckor sedan jag lyssnade på Svensktoppen. Jag utgick helt sonika från att de inte längre var med på listan.

    Med vänliga hälsningar

    Krister

    SvaraRadera
  15. Hej Krister! Vill kommentera en fråga i veckans melodikryss. Att BÄCK är svaret på L13 är helt klart. Men vad är det vi hör? Har kollat på Kooks hemsida och ett par till för att stilla min undran. Det enda förslag jag hittat är Die Forelle av Schubert, men det är det inte. Har inte gett upp än.
    Vänliga hälsningar Hans-Eric

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hans-Eric och tack för din kommentar.

      Jag har också försökt lista ut vad det var för musik vi hörde. Vände mig till Enn Kokk men även han gick bet på det.

      I mina öron låter det som något av Chopin, Vivaldi, Grieg eller Schubert, men det kanske är något nyare? Stefan Nilsson?

      Om du hittar musiken får du gärna återkomma. Vi är nog många som undrar.

      Trevlig söndag.

      Med vänliga hälsningar

      Krister

      Radera