torsdag 25 april 2013

Problem och lösningar

Jag har länge haft en bild av att vi människor bär på två kassar. I den ena har vi problem och i den andra har vi lösningar. Vi behöver balans mellan de två kassarna, annars blir vi helt sneda och vinda. Framför mig ser jag en människa som kommer från affären med två kassar i händerna. I den ena har människan lagt alla tunga varor och i den andra, alla dem som inte väger så mycket. Självklart blir människan sned i ryggen och det syns att vederbörande har svårt att gå rakt.

Det är likadant i våra liv. Om vi har en kasse full av problem i den ena handen och en kasse utan lösningar i den andra, har vi svårt att gå rakt. Det är samma sak om vi, tvärtom har en kasse full av lösningar men inga problem att applicera dem på.

Då problemkassen är större och tyngre än lösningskassen, då kan vi alltid vända oss till någon vi litar till och har förtroende för. De kommer säkert att hjälpa oss att hitta lösningarna så att vi får balans på vår livsvandring.

Den stora svårigheten blir då lösningskassen är större och tyngre, än problemkassen. Då letar, söker och finner vi problem att fylla problemkassen med, för att det ska bli jämnvikt. Oftast behöver vi inte vända oss till någon annan för att få hjälp med att fylla problemkassen, det klar vi av oss själva.

Att någon vänder sig till oss och säger; "Jag har så många lösningar, men jag har inga problem att tillämpa dem på", är vi inte vana vid att höra. Den enda gången vi får höra det, är av uppfinnare. Desto vanligare är att vi möter människor som fyller problemkassen alldeles själv och utan större problem. Men ändå borde det vara ett lika stort dilemma att ha lösningar utan problem, som att ha problem utan lösningar.

Jag önskar att alla kan hitta en balans, så att man hittar lösningar på sina problem, och att man finner problem till de lösningar som man bär runt på.

2 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte26 april 2013 kl. 09:10

    Kul betraktelse. Jag har jobbat mycket med patent och det faktiskt ungefär lika vanligt att en uppfinning är ett nytt problem för en känd lösning som att man hittat på en ny lösning på ett känt problem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Thorsten och tack för din kommentar.

      Kul att du gjort samma iakttagelser.

      Trevlig helg.

      MVH//Krister

      Radera