söndag 8 november 2009

Fars dag

I dag är det fars dag. Det har säkert inte kunnat undgå någon som läser tidningar eller ser på tv-reklam. Det har gjorts reklam för skjortor, slipsar, kalsonger och strumpor. Kommersen har varit i full gång de senaste veckorna. Affärerna tjänar massor med pengar på att många barn vill fira sin pappa på en särskild dag.

En del firar sina fäder även om de inte längre finns i det liv, vi lever här och nu. De fäderna behöver inga presenter, för dem räcker det med en tanke eller en bön.

Lika många önskar att de hade en far att fira i dag. En far som var värd den hederstitel som ordet innebär. De "fäderna" finns någonstans i detta livet, men av olika skäl är de inte närvarande. De "fäderna" kan man inte ge någon present även om man skulle vilja göra det.

Kanske finns det någon annan fadersgestalt att "fira" i dag, genom ett grattis, en tanke eller en bön. Själv ringde jag min "styvpappa" på morgonen och önskade honom grattis på fars dag.

Som pappa, har jag redan fått den största gåvan jag kunnat få - mina tre barn. I min familj har vi ingen tradition av köpta presenter, däremot äter och fikar vi tillsammans. Jag ska alldeles strax äta söndagsmiddag med mina barn. Det blir "farmorsstek" med potatis, brun sås och inlagd gurka.

Av min son fick jag ett spontant grattis och av mina döttrar fick jag flera fina teckningar. Jag har också fått fira högmässa och dopgudstjänst på fars dag. Kan det bli bättre?

PS! Jag måste tillägga att jag, efter maten, fick en bok, (Dan Browns "Den förlorade symbolen") och prinsesstårta. DS!

4 kommentarer:

  1. Mmmmmm...den goda farmorssteken...den önskade min man också alltid sig på farsdag.
    Och jag som provat er vet att det förstås smakade jättegott.
    Kram på er

    Christine

    SvaraRadera
  2. Hej Christine!

    Den smakade väldigt gott.

    Kram på dig också.

    Krister

    SvaraRadera
  3. Kan vi inte införa "Järfälla församlings anställdas dag" och som present så får vi receptet på den där steken?...
    M G

    SvaraRadera
  4. Hej MG!

    Jag kommer någon gång att laga och bjuda de anställda på den där steken.

    Krister

    SvaraRadera