tisdag 10 november 2009

MSB´s stödstyrka

Jag har i dag varit på ett seminarium vid Globen. Seminariet arrangerades av Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB.

MSB är en sammanslagning av tre myndigheter, bland annat Räddningsverket.

Efter "tsunamin" upprättade dåvarande Räddningsverket en stödstyrka med uppgift att hjälpa svenska utlandsmyndigheter i deras arbete med att stödja människor, bosatta i Sverige, om de drabbas av katastrofer utomlands.

Jag ingår i MSB´s stödstyrka och har 12 timmars beredskap att inställa mig för att kunna åka utomlands i detta viktiga uppdrag, som krisstödjare. För att kunna det har jag två väskor färdigpackade med personlig utrustning på mitt kontor.

I MSB´s stödstyrka ingår personal från Socialstyrelsen, Rikskriminalpolisen, Utrikesdepartementet, Svenska kyrkan, Rädda Barnen, Röda korset och MSB (varav många kommer från Räddningstjänsten).

Dagens seminarium innehöll föreläsningar om Konsulära lagar och sekretess, Erfarenheter efter Tsunamin och Riter i krissammanhang. Förutom bra och lärorika föreläsningar så innehöll dagen viktiga möten. Jag träffade många av dem jag jobbade med i Thailand och som jag har utbildats och övat med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar