lördag 28 november 2009

Melodikrysset vecka 48 - 2009

I dag har jag försökt lösa melodikrysset i min stuga via mobilt bredband. Det är inte så bra täckning så det har tagit betydligt längre tid att googla på de svar jag inte kunde av mig själv.

Hur som haver, så vann jag självklart inte förra veckan heller. Även om det var ett ganska lätt kryss i lördags, så hade jag drygt 250 besökar på min blogg. Jag hoppas innerligt att någon av de vann en klocka eller lexikonet.

Mitt förslag på lösning i dag ser ut som nedan;

L 1 och V 1: Cornelis Vreeswjk har skrivet; "Deidres samba". Den geografiska platsen måste vara Copacabana.

V 10: Namnet på personen i visan som Lennart Palm spelade är; Evert. Jag tror att sången heter något i stil med; "Vi går på stigen, som går till Evert".

L 2: Rapparen måste vara Petter. Han "sjöng" en sång jag aldrig hört förut; "Det går bra nu".

V 6 och V 15: Det är en ryttare som rider på; "Gamle Svarten".

L 3: Eric Clapton sjöng; "Nobody knows you when you´re down and out".

L 12: Vi hörde Evert Taubes; "Oxdragarsång". I början av texten sjunger vi; "bakom oxar tio, från stadens sus och dus".

L 13: I; "Bohus bataljon", sjunger vi om; "Ada och Beda och Kristin..."

L 4, V 14 och L 11: Gruppen heter Ace of Base. Vi fick höra deras sång; "Wheel of fortune, 2009".

V 11: Personens smeknamn är Bob. Jag kommer inte ihåg vad sången heter men är det inte något i stil med "Jolly-Bob från Aberdeen"?

V 13 och L 5: Sopranen som sjöng heter Anna Netrebko. Jag kände inte igen stycket men det var väldigt vackert. "Meine lippen Sie küssen so heiss", heter tydligen stycket.

V 8: Povel Ramels fina sång börjar med; "Ta av dig skorna..."

L 7: "En dag" var Tommy Nilssons bidrag i melodifestivalen 1989, om jag minns rätt.

V 9: Jag är ganska säker på att melodin var; "När vi rör varann". Susanne Alfvengren gjorde en vacker version av denna sång.

Det var dagens melodikryss, som i mitt tycke, var ovanligt enkelt. Nu ska jag åka till Vallentuna och döpa en liten flicka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar