lördag 2 oktober 2010

Melodikrysset vecka 39 - 2010

I dag har jag haft väldigt svårt att välja och prioritera. Ska jag lösa melodikrysset eller titta på Ryder Cup i golf? Det blev ett mellanting, eller både och. Jag försöker lösa melodikrysset samtidigt som jag tittar på tv. Just nu leder USA med 3-1 mot Europa.

Mitt förslag till lösning i dag ser ut så här:

L 1: "Gyllene skor", framfördes av bröderna Herreys.

V 6: Musiken var hämtad från filmen "Räkna de lyckliga stunderna blott", och har samma titel som filmen.

L 2: Den unga artisten som sjöng; "Från och med du", heter Oskar Linnros. Eldeman får nog läsa på lite bättre. Han sa att sången hette; "Från och med nu".

V 1 och V 11: Gruppen som sjöng; "Brittisk ballad", var; "Hootenanny Singers". Jag kände igen Björn Ulveaus röst men inte melodin.

L 10: Det enda musikinstrument som jag får in är orgel. Jag tror att det var; "Orgeln på vinden", av Alf Hambe.

V 9: Det var; "Europe" som framförde en sång jag aldrig hört tidigare; "Last look at eden". Soundet kände jag dock igen med detsamma. Deras gruppnamn blir Europa, på svenska.

V 15: Tv-serien som musiken var hämtad i från heter; "Mot alla vindar", på svenska.

L 12: "I´ve got rythm", är skriven av bröderna Georg och Ira Gershwin. Det var Ira som skrev texten.

L 3: Det var Eva Remaeus, som sjöng; "Ett till tjugo", ur barnprogrammet; "Fem fyror är fler än fyra elefanter".

L 8 och L 5: Den som "sjöng", en sverigefinsk version av; "All of me", var MA Numminen.

V 8 och V 7: Sången; "Our last summer", var hämtad från filmen; "Mamma Mia".

V 14: Det var Lasse Berghagens; "En kväll i juni". Jag har alltid trott att den hette; "Han tog av sig sin kavaj..."

L 4 och L 13: "Samba Sambero", framfördes av Anna Book. Den var med i melodifestivalen tjugohundrasju.

Dagens kryss var inte särskilt svårt. Nu ska jag fokusera helt på golfen från Wales.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar