lördag 23 oktober 2010

Melodikrysset vecka 42 - 2010

I dag försöker jag lösa melodikrysset ute i stugan. Det är minus 7 grader och frosten har bitit sig fast i gräset. Under eftermiddagen ska jag åka in till Uppsala för tala om församlingens teckenspråkiga arbete, inför; "Nationellt Forum".

Under natten har jag varit uppe och jagat en skogsmus, som oturligt nog fastnat med ena benet, i en av musfällorna. Jag hade inte hjärta att göra annat än att släppa ut den, när jag väl fick tag i musen och fällan, efter 10 minuters jakt.

I dag ser mitt förslag på lösning ut som följer:

L 1 och V 1: Det var Staffan Percy som sjöng; "Drömmens skepp". Det är Bo Setterlind som skrivet texten.

L 5: Vi fick höra en instrumental version av "Någonting att äta, någonting att dricka", från; "Söderkåkar".

V 12 0ch V 8: Björn Skifs och Agnes sjöng; "When you tell the world, you´re mine", vid kronprinssesans Viktorias bröllop med Daniel Westling. Vid tillfället blev kronprinsessan hans fru.

L 3: Det var Julio Iglesias son, Enrique, som sjöng; "Like it".

V 6: Joddlingen användes i Alperna, för att kommunicera med varandra på långa avstånd.

L 2: Musiken; "Take my breath away", var ledmotiv i en av mina favoritfilmer; "Top Gun". En riktigt romantisk film med Tom Cruise i huvudrollen.

V 11: Som präst borde jag känna igen alla psalmerna direkt. Det tog dock en stund innan jag kände igen Bachs psalm. Kanske för att den inte finns med i psalmboken? I vilket fall som helst så heter den; "Nu grönskar det", på svenska.

L 4: Loa Falkman sjöng en av Tom Jones stora hits; "Delialah".

V 9: Eldeman spelade en instrumental version av ABBA´s; "Dancing Queen".

L 10: "This is my life", med Anna Bergendahl, kom etta i svenska melodifestivalen.

V 7 och L 13: Den första melodin var; "Over the rainbow", ur filmen; "Trollkarlen från Oz". Den andra melodin utspelar sig i närheten av världsstaden, Aten. Om jag inte minns fel så var den med i filmen; "Aldrig på en söndag".

V 14: Det var Östen Warnerbring som sjöng; "Förlåt lilla vän".

Dagens kryss var inte särskilt svårt. Jag har bara behövt googla en enda gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar