fredag 24 juni 2011

Trevlig midsommar???

Så har det blivit midsommarafton. Jag har nyss kommit till stugan efter att ha hämtat min äldsta dotter på ett ridläger utanför Hjo. I dag har jag tillbringat drygt nio timmar i bilen. Jag tycker om att köra bil för även om jag blir trött, så hittar jag avkoppling i det. Det blir tid till telefonsamtal (i headset) och att lyssna på radio, men framför allt får jag tid att tänka.

I varje nyhetssändning har man pratat om midsommarfirande, trafik och olyckor. För många människor innebär midsommar att man äntligen får koppla av, att man ska träffa släkt och vänner, att man ska gå på fest och ha kul. Men det innebär också stress och fylleri i trafiken. Midsommarhelgen är den mest olycksdrabbade helgen på hela året.

Baksidan av alla förväntningar och all stress, är fylla och olyckor. Män kommer att skämmas över sin fruar, kvinnor kommer att skämmas för och vara rädda för sin män, barn kommer att vara vettskrämda över föräldrar som de inte känner igen i fyllan och villan. Allt för att vi ska "fira" midsommar. Till detta kommer alla som skadas eller omkommer i trafiken och alla anhöriga som förlorar någon som står dem nära.

Jag undrar om det finns någon fest som är så rolig att den är värd att människor ska skadas eller omkomma i trafiken. Finns det någon helg som är så viktig att den legitimerar fulla föräldrar som bråkar och slåss. Kan det vi firar i midsommar, rättfärdiga att barn ska se sina föräldrar bete sig illa?

Jag vill absolut inte moralisera. Var och en har rätt att göra sina egna val. Alla har rätt att fira midsommar på den plats de önskar och på det sätt de vill. Jag kommer själv att fira midsommar i stugan med min fru, mina döttrar och några vänner. Det blir traditionsenligt sill, potatis och gräslök, med öl och snaps. Senare under dagen kommer vi att grilla, på min nya gasolgrill.

Det jag önskar och ber för, är att alla kör försiktigt och nyktra - det är bättre att komma sent, än att inte komma alls.

Jag önskar och ber för, att alla ska ha roligt i midsommar - det vill säga att ingen dricker så mycket att det går över styr.

Jag önskar och ber för, att de som inte har någon att fira midsommar med, inte ska lida av sin ensamhet.

Jag önskar och ber för, att alla ska få en:

"Trevlig midsommar!!!"

2 kommentarer:

  1. Glad Midsommar, vi gjorde som du, hade några vänner på sill lunch och sen en grill. Två av 5 vuxna körde bil, så när jag summerade hela dagen blev det 2 glas vin, ett glas öl och en snaps. Men en hel del lekar, och en frutktansvärd massa mat. Skönt att kunna vakna upp imorgon utvilad och utan huvudvärk.

    Vi måste hitta ett tillfälle för er att komma och hälsa på.

    Hälsningar

    Marie

    SvaraRadera
  2. Hej Marie!

    Vi åt också massor med mat. Sillen kunde vi äta utomhus, men på kvällen fick vi flytta in på grund av alla flugor.

    Vi kommer gärna och hälsar på.

    Trevlig fortsättning på helgen.

    Hälsningar

    Krister

    SvaraRadera