lördag 19 december 2009

Melodikrysset vecka 51 - 2009

I dag har jag löst krysset i min stuga. Det är ett fantastiskt vinterlandskap och minus 20 grader, men här inne är det varmt och mysigt.

Mitt förslag till lösning på dagens kryss ser ut så här:

L 2: Jussi Björling sjöng; "O helga natt".

L 6 och V 7: "Hej mitt vinterland", heter sången. Jag vill minnas att det är Lotta Engberg som brukar sjunga den.

L 4: Psalmen heter; "Gläns över sjö och strand". Det är egentligen ingen julpsalm utan det är en psalm för trettondagen. Den har nummer 134 i psalmboken.

V 2: Bing Crosby sjöng en gammal klassiker; "I´ll be home for christmas".

L 3 och V 12: Nils Landgren spelade; "Det är en ros utsprungen". Även detta är en psalm, med nummer 113 i vår psalmbok.

V 8: Sten Nilsson sjöng; "Jungfru Maria".

L 15 och V 13: Vi hörde melodin till den kända visan; "Nu är det jul igen".

L 1: Carola sjöng en duett med Christer Sjögren i den vackra sången; "Juletid".

V 5: Wham sjöng sin vackra; "Last christmas (I gave you my heart)".

V 9: Jill Johnson sjöng; "The Christmas song".

L 10: Carl Johan "Loa" Falkman sjöng; "Jul, jul strålande jul".

V 14: De bibliska figurerna som är med i sången; "Marys child", måste vara änglar som i bestämd form pluralis, blir änglarna.

L 11: Anna Book sjöng; "Ett julkort från dig".

Nu ska jag till Norrtälje och se på när min son spelar bandy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar