måndag 5 april 2010

Möte med den uppståndne

I dag firar vi i kyrkan att Jesus mötte sina lärjungar efter sin uppståndelse. I den mesta kända texten mötte Han dem under en vandring till Emmaus. Till att börja med kände de inte igen Honom. Det var först när Han bröt brödet och läste tackbönen som de såg att det var Jesus.

Jag tror att det är precis likadant i dag. Jesus går bredvid oss i våra liv men vi känner inte igen honom. Ibland kan vi erfara hans närvaro i andra människors handlingar. Vi kan förnimma Jesus närvaro i; grannens ögon, barnens leende, vännens hjälpande hand eller i främlingens vänliga ord.

Då jag tjänstgjorde i Thailand efter tsunamin mötte jag Jesus i många människor. Jag mötte honom i räddningspersonal, i volontärer, i thailändska skolungdomar som hjälpte till med att ta hand om de döda och i släktingar och vänner till omkomna som åkt ner för att hitta sina anhöriga.

Att möta den uppståndne är inget hokuspokus, det är att leva med öppna ögon. Titta noga på dem du möter i dag, du kan möta Jesus i dem.

2 kommentarer:

  1. PS, glömde berätta om debatten på newsmill.se som pågår i påsk.
    Kanske nåt för dig, du som kan berätta så att vi förstår, t.o.m jag!
    påskhälsning Carina

    SvaraRadera
  2. Hej igen Carina!

    Jag ska ta del av debatten och se om det är något som min näsa ska bli blöt av.

    Påskhälsningar

    Krister

    SvaraRadera