söndag 11 juli 2010

Efterföljelse

I dag firar vi sjätte söndagen i trefaldighet, under temat "Efterföljelse". För mig sammanfattas hela dagens budskap i psalm 278, som är en av mina favoritpsalmer. Det är samma melodi som till psalmen; "Närmare Gud till dig".

När jag för många år sedan flyttade från min lilla lägenhet i Fredhäll så kom en av grannar ut och tog farväl av mig. Hon beklagade att hon inte längre skulle få höra mig sjunga:

1.
Frälsare tag min hand fostra mig så,
att jag i dina spår alltid må gå.
Herre för varje dag, mig till ditt hjärta drag,
att i din sanning jag, fast måtte stå.

2.
Klippan som brast för mig vatten mig ger,
manna för varje dag än faller ner.
Jesus mig håller kär, omsorg om mig han bär.
Ja uti allting här kärlek han ger.

3.
Jesus i dina spår följa jag vill.
Låt mig i lust och nöd höra dig till.
Vad kan jag önska mer? Du som behovet ser,
allt vad mig fattas ger - mera därtill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar