lördag 10 juli 2010

Melodikrysset vecka 27 - 2010

Denna varma och soliga sommarlördag löser jag krysset hemma i lägenheten i Rågsved. Alldeles nyss hörde jag en grupp tjejer som samlades för att hålla möhippa. Det börjar närma sig semester även för mig. Jag har helgen och kommande vecka kvar att arbeta. Det innebär att mina blogginlägg kommer att bli färre, inte för att jag inte har något att skriva, utan för att jag ska ägna min tid till familjen och barnen. Förhoppningsvis hinner jag även med en och annan golfrunda och några fisketurer.

Av någon anledning så försvann hela mitt blogginlägg innan jag hann publicera det. Därför är jag ovanligt sen i dag. Nedan försöker rekonstruera mitt förslag på lösning:

V 8 och L 5: Vi fick höra min mammas favoritdansband med; "Tennessee vals". Bandet heter självklart Sten och Stanleys.

V 10: Ernst Rolfs schlager heter; "Jag är ute när gumman min är inne".

L 10: "Idas sommarvisa", börjar med; "Du ska inte tro det blir sommar..."

V 13: Tv-signaturen kom från; "Rötter". En av de bästa serierna som gjorts. Vem av oss minns inte Kunta Kinte och Fanta?

V 6: "Skisser för sommaren", är av och med, gruppen Kent.

L 12: Vi hörde en instrumental version av; "Raindrops keep falling on my head". På svenska heter den; "Regnet det bara faller ner". Jag tror att det var Siw Malmkvist som gjorde den känd på svenska.

V 11: "En sjöman älskar havets våg". När en sjöman påbörjar och avslutar sitt skift så använder han/hon en landgång för att gå på eller av sitt fartyg.

L 1: Det är bara någon vecka sedan Erik Grönwall var med i melodikrysset senast. I dag sjöng han; "Leave the light on for me".

V 9: Redan när jag hörde "introt", som The Shadows spelade så fint, hörde jag att det var Abba´s; "The winner takes it all".

L 2 och L 4: Ronan Keating var också med för någon vecka sedan. I dag fick vi höra den fina; "This is your song". Keating är en av mina favoriter, framför allt gillar jag; "If tomorrow never comes" och "When you say nothing at all".

L 3: Den litterära och ljusa platsen i; "Sjösala vals" är Orrberget. Efter det att Rönnerdahl har skuttat ut ur sin säng med ett skratt så skiner solen på Orrberget.

V 1: Sångerskans namn är Melody Gardot. Hon sjöng sin egen; "Baby, I´m a fool".

V 7: Evert Taubes; "Havsörnsvals", handlar om örnar.

I dag var det ett ovanligt lätt kryss. Det som krånglade till för det mig var när jag skulle publicera min lösning. Plötsligt var allt borta...

Nu ska jag åka till jobbet för att döpa en liten pojke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar