onsdag 2 februari 2011

En dag i kyrkoherdens liv

Dagen började med en stunds administration Det är alltid skönt att ha en "mjuk" start, dagen efter ett Kyrkoråd. Jag var inte hemma förrän strax efter kl. 23.00 i går kväll. I morse hade jag tid att gå igenom e-posten och vanlig post innan jag hade mitt första medarbetarsamtal. Jag hann också ta en kopp kaffe och en pepparkaka tillsammans med några av mina medarbetare.

Under förmiddagen hade jag även ett andra medarbetarsamtal, innan jag bestämde psalmer inför söndagens högmässa i St Lukas kyrka. Jag fick hjälp av en av församlingens organister och en trave böcker.

Efter lunch ringde jag ett par telefonsamtal för att boka in möte, stämma av "läget", och ingå avtal, innan det var dags för ett vigselsamtal. Det är alltid lika roligt att möta de par som man senare ska viga. På lördag har jag två vigslar, vilket jag ser fram emot väldigt mycket.

Under bilfärden hem ringde jag ytterligare ett par samtal, som var väldigt givande. Mellan dagens inplanerade uppgifter har jag haft tid till korta samtal med medarbetare och församlingsbor. Ska jag sammanfatta min dag, så har det varit en riktigt bra arbetsdag i en kyrkoherdes liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar