lördag 5 mars 2011

Melodikrysset vecka 9 - 2011

Så är sportlovsveckan i Stockholmstrakten slut. Själv har jag arbetat under veckan men "njutit" av att det varit mindre trafik på väg till och från jobbet. Denna vackra lördag, då solen skiner och temperaturen ligger kring nollan, sitter jag åter vid matsalsbordet i Rågsved för att försöka lösa veckans melodikryss. Efter krysset ska jag åka till Järfälla kyrka för att döpa två barn.

Mina förslag till svar på Eldemans frågor, ser idag ut så här:

V 6 och V 13: Vi hörde Petter´s; "Så klart", här framförd av Lill-Babs, ur tv-programmet; "Så mycket bättre".

L 10 och L 12: Den första melodin var; "Lilla snigel, akta dig" och handlar om en snigel. Den andra melodin kände jag inte igen. Var den från Nalle-Puh? Kan den handla om en åsna? Jag chansar på att åsna är rätt svar, inte för att jag är säker utan för att det passar in. Har någon en aning om vad sången heter? Efter ha fått hjälp av Mona, så är jag tämligen säker på att den andra melodin heter; "Donkey serenade", och handlar om en åsna.

V 9: Jag tror att det var Gösta Engström och "Sumpen Swingsters", som framförde; "Tjacka cykel".

L 7: Vi fick lyssna till en instrumental version av en sång ur filmen Grease. Att rätt svar ska bli sommar är ställt utom allt tvivel. Men vad heter sången? Kan den ha hetat; "Summer nights"?

V 8: Det var Ace of Base som framförde; "All that you want". Rätt titel ska vara; "All that she wants".

V 1: Vi fick höra; "Surströmmingspolkan", på dragspel. Det är Thore Skogman som gjort den, om jag minns rätt.

L 4: Hasse och Tage översatte denna engelska sång till; "Ett glas öl". Vad den hette i original har jag ingen aning om. Eldeman berättade vid snabbgenomgången att den hette; "Round the back of the arches".

L 11: Det var Rolf Harris som sjöng; "Jag är Sven Gren". När jag var liten tyckte vi barn att denna sång var jätterolig att sjunga.
L 2 och V 15: En klurig fråga som påminner om humorprogrammet; "Hipp hipp". Att det var Povel Ramels; "Var är tvålen", hörde jag direkt. Men vad var frågan? Jag chansar på att rätt svar ska vara rutig. Ramel är jag säker på.

V 14: Det var Eva Dahlgren som sjöng; "Jag ger mig inte" ur melodifestivalen 1980. Den gick varm på min kasettbandspelare i bilen under början av 1980-talet

L 3: "Min hatt den har tre kanter, tre kanter har min hatt". Den sjöng vi i skolan på både svenska och tyska.

L 5 och V 16: I originalet sjöng After shave och Galenskaparna; "Man ska ha husvagn".

L 1: Det var September som sjöng Pluras och Eldkvarns låt; "Kärlekens tunga". Även denna var hämtad från tv-programmet; "Så mycket bättre". Jag följde alla avsnitten och måste säga att det var väldigt underhållande.

Dagens kryss var inte helt lätt. Jag har behövt googla flera gånger och chansar på att åsna är rätt svar på L 12. Men jag har ingen aning om vad det var för melodi.

12 kommentarer:

  1. v9 Gösta Engström

    SvaraRadera
  2. V1 Var Surströmmingspolkan

    SvaraRadera
  3. Sven-Gren med konstnären Rolf Harris

    SvaraRadera
  4. eva dahlgren Jag ger mig inte

    SvaraRadera
  5. L5 Det kan vara Donkey serenade.
    Mona

    SvaraRadera
  6. Hej Marie, CG, Anonym och Mona.

    Tack för era kommentarer och er hjälp. I dag var det inte helt lätt, tycker jag.

    Mona, det kan mycket väl vara; "Donkey serenade". Jag ska kontrollera med Enn Kokk i eftermiddag. Han brukar ha koll på det mesta inom musik.

    Ha en riktigt trevlig eftermiddag.

    Krister

    SvaraRadera
  7. Hej igen.

    Mona jag tror att du har rätt i att det var; "Donkey serenade". Hittade den på Youtube och det lät som om det var den Eldeman spelade.

    Tack för hjälpen.

    Krister

    SvaraRadera
  8. tack för hjälpen till snigel och engström

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Jag googlade på "Tjacka cykel" och hamnade på din blogg när jag löste melodikrysset. Och ser man på, här fanns ju alla svaren! Bra, då slipper jag ju anstränga mig mer.
    Tycker faktiskt att du borde sluta och lägga ut de färdiga svaren på nätet innan tävlingen är avgjord!

    SvaraRadera
  10. Hej Anonym 1 och tack för din kommentar.

    Kul att kunna hjälpa till.

    Trevlig helg.

    Krister

    SvaraRadera
  11. Hej Anonym 2 och tack för din kommentar.

    Om du nu inte vill ha ett förslag till svar så förstår jag inte varför du googlar. Är det finare att hitta ett svar på Google, Wikipedia eller Youtube, än att hitta det på min blogg? Du behöver faktiskt inte läsa min blogg om du inte vill.

    Tävlingen - om det nu är en tävling - avgörs inte förrän nästa lördag. Då kommer Eldeman att tala om vilka svar det var han frågade efter.

    Vi är många som använder oss av internet för att umgås, hjälpa och ta hjälp av, andra som gillar melodikrysset. Ska vi vänta med det tills Eldeman har tillkännagivet den rätta lösningen? Då behöver vi ju inte hjälpa eller ta hjälp av, varandra.

    Jag förstår faktiskt inte din uppmaning. Du kanske ska låta bli att googla tills Eldeman läst upp vinnarna nästkommande lördag?

    Förmodligen beror våra olika uppfattningar på hur vi ser på melodikrysset. För mig är det ett nöje och ett sätt att umgås. För dig verkar det vara en tävling.

    Om du inte vill läsa mitt förslag till lösning så föreslår jag att du inte besöker min blogg.

    Med vänliga hälsningar

    Krister

    SvaraRadera