måndag 3 augusti 2009

Kunden har alltid rätt???

För två veckor sedan köpte jag en ny mobiltelefon på Phone House i Valbo, strax utanför Gävle. Egentligen var det min äldsta dotters mobil som gått sönder. Efter att ha frågat hur mycket det skulle kosta att laga hennes gamla mobil, kunde jag konstatera att det var billigare att köpa en ny telefon. Då hon ville ha en likadan som jag hade, räknade jag snabbt ut att jag skulle tjäna ett par tusenlappar, om jag köpte affärens billigaste telefon och gav min telefon till henne. Sagt och gjort.

Det tog mig en halv dag att få ordning på på telefonboken på min nya mobil, eftersom det var en Samsung och mitt SIM-kort var van vid en Sony-Ericsson telefon. Efter ett par dagar hade jag vant mig vid min nya Samsung och faktiskt hittat fördelar med den. I fredags när jag klippte gräsmattan provade jag radion på min nya mobil. Den fungerade perfekt. Det var bra mottagning och bra ljud. När jag lyssnat färdigt la jag telefonen i jackfickan och lät den ligga där.

I söndags när jag skulle ringa kunde jag konstatera att batteriet var tomt. Jag la telefonen på laddning, men då den inte laddats efter 12 timmar anade jag att något var trasigt. Så i morse satte jag mig i bilen och körde de 5 milen till Valbo för att reklamera telefonen. Försäljaren sa att det var fel på batteriet och gav mig ett nytt. Efter 3 timmar var det fel på telefonen igen, så jag körde tillbaka och krävde att få en ny telefon. Till min förvåning fick jag då veta att det inte gick.

Man får bara en ny telefon om den går i sönder inom 7 dagar efter köpet. Från och med den 8:e dagen, så lämnas telefonen på lagning för då kan det vara ett handhavandefel. Jag blev mycket förvånad över resonemanget. Efter att ha diskuterat med försäljaren en bra stund, förstod jag fortfarande inte det logiska i deras regel. Enligt honom kan handhavandefel inte uppstå de 7 första dagarna, men på 14 dagar kan det hända!!!??? Fullständigt ologiskt och obegripligt, eller? Kan fabriksfel bara uppstå den första veckan efter köpet? En mobiltelefon borde väl hålla i 14 dagar?

Jag har köpt shorts, skjortor, skor, CD-skivor, datatillbehör och hushållsgeråd som gått sönder två veckor efter inköpet och då har jag fått en helt ny vara utan problem. Nu är min nya telefon skickad till en verkstad och jag sitter här med en lånetelefon. Jag är irriterad och frustrerad och kommer aldrig mer att köpa en telefon på Phone House och definitivt aldrig mer en Samsungtelefon. Vad är det som skiljer mobiltelefoner från andra varor? Och framför allt, var blev det gamla mottot: "kunden har alltid rätt", av?

4 kommentarer:

  1. Då är vi två som aldrig mer köper telefon där :-)
    Trevlig blogg du har, skall lägga upp som en favorit.
    Marie G

    SvaraRadera
  2. Hej Marie!

    Kul att du gillar min blogg. Du kanske kan hitta något du tycker är intressant. Trist att du inte heller gillar Phone House. Har fått flera kommentarer om dem på Facebook.

    Krister

    SvaraRadera
  3. Fy 17. Skriv till Sverker, vår hjälte. Wi

    SvaraRadera
  4. Det vore kanske en idé. Jag undrar om han skulle slänga en Samsung eller Phone House i soptunnan...

    Krister

    SvaraRadera