lördag 3 oktober 2009

Melodikrysset vecka 40 - 2009

Det var inte bara jag som drabbades av avbrottet förra veckan. Trots den krånglande datorn, hade jag alla rätt, men som vanligt drog inte Anders Eldeman mitt namn bland vinnarna. Jag hade mer än 200 besökare på min blogg förra lördagen. Jag hoppas innerligt att någon av mina bloggbesökare vann.

Som jag tidigare skrivet, så var dagens kryss väldigt svårt, åtminstone för mig. Nu har jag lyssnat på programmet några gånger till, googlat hysteriskt och tjuvkikat på bland annat Enn Kokks blogg. Mitt förslag på lösning ser ut som följer:

L 11: Lili och Susie sjöng; "Show me heaven".

V 12: "Hujedamej sånt barn han var", handlar om Emil i Lönneberga.

L 12: Vi hörde musiken till; "Du ska få min gamla kortlek när jag dör". Det bästa kortet i en kortlek är ess.

V 6, V 14 och V 16: Peter Jöback sjöng; "Varför Gud", ur "Miss Saigon". En musikal jag såg för många år sedan i London, och vars program jag har inramat på väggen bredvid alla andra musikaler jag sett.

L 1: Staden det handlar om är min favoritstad - Köpenhamn. Vi fick höra; "Wonderful, wonderful Copenhagen". I Köpenhamn vigdes jag och min fru för drygt fyra år sedan.

V 10: Dinah Washington sjöng; "Mad about the boy". Den är skriven av sir Noel Coward.

L 2: Musiken kommer tv-serien; "Rötter". Det tog en bra stund och mycket googlande, att komma fram till svaret. Även om det är en film jag ofta refererar till i dopsamtal när vi pratar om att lyfta upp barnet efter själv dopet. Jag minns när Kunta Kinte´s pappa lyfte upp honom mot himlen då han var alldeles nyfödd.

L 5 och V 1: Utan Enn Kokks hjälp hade jag aldrig kunnat ge svaret; "Tänk dig en strut karameller". Tydligen en av Povel Ramels låtar. Jag kände överhuvudtaget inte igen den.

L 4: Laleh sjöng sin sång; "Simon says".

V 9: Jag började sjunga "Jag är med barn, jag är med barn, jag är med barnmorskan i stan", men rätt svar måste vara; "Alexander´s ragtime band".

V 7: "Jag är en tuff brud i lyxförpackning", ger intryck av lyx.

V 13 och L 15: "Mango, banana and tangerine", kommer från James Bond filmen "Dr No".

L 3: Programmet som Sven Melander har givit namn till, men inte medverkade i, måste vara; "Det kommer mera". Även detta svar tog lång tid att googla fram.

L 8: Till sist hörde vi; "Under the boardwalk", i en version som var misshandlad på gränsen till oigenkännlighet. En av mina favoriter - fy på dig Eldeman ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar