lördag 24 oktober 2009

Melodikrysset vecka 43 - 2009

I dag firar jag ett litet jubileum. Detta är mitt etthundrade blogginlägg. Trots detta drog inte Anders Eldeman mitt namn bland förra veckans vinnare.

Dagens kryss var ovanligt svårt och jag har fått "kämpa" en hel del för att försöka få ihop det. Å andra sidan blir det lite roligare när det inte är allt för lätt.

Mitt förslag till lösning på dagens melodikryss ser ut som följer:

L 1: Jussi Björling sjöng; "Till havs".

V 6: Jag känner igen melodin, men kan inte riktigt placera den. Jag chansar på att det är Carl Antons; "Överbyvals". Jag får kontrollera detta under eftermiddagen. Enligt Enn Kokk så är min chansning rätt.

L 5: Totta Näslund sjöng; "En clown i mina kläder".

V 1: Vi hörde en del ur Rossinis; "Barberaren i Sevilla".

L 2: Det var Jimmy Reeves som blev känd med "He´ll have to go". När jag var liten var detta min favoritsång, men då med Gunnar Wiklund och inte med Alf Robertson.

V 11: Vi fick höra en musikalisk version av Rolling Stones; "Satisfaction". Det naturmaterial som finns i gruppnamnet, heter på svenska, sten.

L 3: Skådespelerskan som sjöng på italienska, var Dagmar Ebbesen.

V 7: Jerry Lee Lewis inledde duetten med Little Richard i; "I saw her standning there". Om jag minns rätt är detta en Beatleslåt.

V 8: Orden kommer inte till mig med det samma. Men av någon anledning sjunger jag she. Jag chansar på att sången heter; "She". Om jag minns rätt var det Charles Aznavour som sjöng den. Enligt Enn Kokk så är även denna chansning rätt.

L 9: Lotta Engberg sjöng; "Leva livet" som är den svenska versionen av; "It´s my Party".

V 12: Vi hörde en musikalisk version av; "Guldet blev till sand". Rätt svar ska alltså vara guld.

V 13 och V 10: Monica Zetterlund sjöng; "Bedårande sommarvals" ur; "Gula hund", och i den titeln, finns det en gul hund.

V 14: Marie Lindberg sjöng sin "Trying to Recall" ur 2007 års svenska melodifestival.

L 4: Ryan Paris sjöng; "Dolce Vita".

Nu ska jag i väg till Västerås för att leda en dopgudstjänst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar