måndag 1 februari 2010

Rutiner

Varför ska vi ha rutiner?

För några är rutiner irriterande bestämmelser som inskränker deras kreativa förmåga och deras vilja till problemlösning. För andra är rutiner något som är heligt och som måste följas till punkt och pricka, annars rasar tillvaron samman.

För mig är rutiner ett sätt att frigöra energi och för att förenkla samvaron med andra människor. Rutiner underlättar vår tillvaro, helt enkelt. Dåliga och fyrkantiga rutiner krymper människors liv. Å andra sidan så skapar avsaknaden av rutiner osäkerhet och bristen på rutiner blir till "energitjuvar".

Man måste hitta en balans vad gäller rutiner. Det måste vara bra och funktionella rutiner som ger utrymme för egna initiativ, men de måste samtidigt vara tillräckligt tydliga, så att de inte tar onödig energi. Som de instabila varelser vi människor är, så behöver vi rutiner för att känna trygghet och för att kunna spara vår energi tills den verkligen behövs.

Att hitta rutiner som uppfyller alla dessa kriterier är ett grannlaga arbete som inte görs i ett "nafs". Det tar tid. Vad tycker du om rutiner?

4 kommentarer:

  1. Människan är och kommer alltid att behöva rutiner. Vare sig man anser att utvecklats från djurriket eller är en gudomlig varelse så har vi inrutat oss i vardagen genom äta, sova samt följa nutrens rytm. När omgivningen tenderade att bli för komplexa, läs utträdet ur Eden eller evolutionen, så skapas även herarkier för att hålla ordning på oss som grupp. Vi löste rutinerna genom genom religioner, filosofi och politik. Dessa inneåller ofta en ordning för trygghet i olika former för vår moderna vardag. Ett de större problemen som finns idag är just avsaknad av trygga rutiner. Vi kan få för många rutiner som kan urarta i en kolaps, gå in i väggen, för att vi inte kan sortera ur vad som är väsentligt just för att JAG ska fungera. Vägen därifrån är hård. Back to basic genom att lära sig grunderna igen, äta, sova och följa de naturliga behoven... Ett annat problem kan vara att man inte kan ta sig an rätt rutiner vilket kan ge en knepigare uppväxt. Tillexempel avsaknaden av värme och trygghet i en familj. Många kriminella lider just av det. De söker sig ofta till en "familj/gäng" där man blir sedd och accepterad för den man är. ... tror man... ända tills det uppdagas att man är utnyttjad...
    Nåväl... kontentan med det hela är att vi är beroende av rutiner. Vi måste dock hålla ett öga på dem så att de verkligen tillför oss något som vi mår bra av.

    SvaraRadera
  2. God morgon "Nattsuddaren" och tack för din fylliga kommentar.

    Jag kan inte annat än att hålla med dig.

    Själv tillhör jag den grupp av människor som mår bäst av rutiner. När jag jobbade som officer så lärde jag mig att leva på rutiner ända tills första skottet small. Då gällde det att ha så mycket energi kvar att man kunde ta initiativ och vara kreativ.

    Fortfarande har jag en massa minnesramsor som jag följer när det börjar kännas stressigt. Det handlar om allt från att packa en väska till att resa utomlands.

    Kul att läsa dina tankar.

    Ha en bra dag.

    Krister

    SvaraRadera
  3. Hej Krister!

    Rutiner finns överallt i vår vardag på gott och ont.
    Hemma har vi vissa rutiner att följa för att få vardagen att gå ihop och
    i mitt arbete är jag bunden till följa vissa rutiner som mitt företag har byggt upp.
    Visst är det bra med rutiner men ibland kan vissa rutiner begränsa möjligheterna till förändringar.
    Dessutom minskas friheten till att göra vissa saker på ett annat sätt och där igenom krångla till saker och ting mer än att man kan förenklar dem.
    Oftast hänvisas man till gällande rutin om man vill ändra på något och gör det enkelt för sig genom att hänvisa till den.
    Det blir ju så besvärligt om någon vill ändra på gällande rutin som alla är inkörda på.
    Alla förändringar skapar motstånd och många är rädda för förändringar för det skapar osäkerhet hos många.
    I förlängningen så utvecklas man inte av allt för hårda rutiner utan kan i många fall gå bakåt i utvecklingen.
    Det handlar om en balansgång och allt för frisläppta rutiner kan också göra att några tar sig allt för stora friheter som gör mer skada än nytta.
    Rutiner ska vara till hjälp och stöd i vår dagliga verksamhet men vi måste också få ha möjligheten till att förändra dem ibland.

    Hälsningar C.C

    SvaraRadera
  4. Hej CC och tack för din kommentar.

    Vad gäller rutiner på en arbetsplats så är jag övertygad om att man kontinuerligt måste se över dem och revidera dem. Det kan ha kommit nya lagar eller nya tekniska möjligheter som gör att de behöver förändras.

    Dock är jag övertygad om att alla rutiner som är till för att genomföra en process med många inblandade måste vara tydliga och att alla måste följa dem.

    I mitt jobb har jag sett konsekvenserna av människor som varit kreativa och "löst" uppkomna problem utefter sin egen problemlösningsförmåga. Problem har blivit lösta men det har skapat mer arbete för många andra.

    Jag tror inte att någon ändrar på en rutin av elakhet eller förenklar en rutin för att de är lata. Jag tror att det så gott som alltid görs med ett gott syfte för ögonen. Men jag tror att man många gånger inte riktigt kunnat överblicka konsekvenserna av att bryta eller ändra på rutinerna.

    Om man har förslag på rutinförändringar då tycker jag att man ska gå till sin chef och prata med honom eller henne. Sedan måste man prata med alla berörda innan chefen bestämmer vad som gäller.

    Jag har mött många människor som i bästa välmening ändrat rutiner för att tillmötesgå mig. Det har gjort mig nöjd och glad, men jag vet inte hur det drabbat andra.

    Det bästa är i mitt tycke att man kombinerar bra rutiner med tydliga värderingar. Då brukar det bli bra för alla. Det är tydligt men ändå flexibelt.

    Ha en bra dag.

    Krister

    SvaraRadera