söndag 28 februari 2010

Klimatförändringar

Jag träffar många människor som ifrågasätter experternas information om att världens klimat har förändrats. Den senaste veckan har vi fått reda på att FN´s klimatrapport innehåller en del felaktigheter. I rapporten har man dragit samman olika fakta till slutsatser trots att de inte har något inbördes sammanhang.

I dagar som dessa är det dessutom extra svårt att tänka sig att jordens temperatur kommer att öka på grund av att växthusgaserna gör att solens värme inte reflekteras ut i rymden, utan stannar i jordens atmosfär.

Var och varannan person jag möter säger att det verkar vara buffel och båg att jordens temperatur ökar, när vi har den kallaste vintern på nästan hundra år. Vad man inte tänker på är att andra delar av världen har varmare vintrar än de normalt sett har.

Vad jag förstår så är vår vinterkyla inte ett tecken på att jordens temperatur inte ökar, utan tvärtom. Det är heller inte en del av normalvariationen. Experterna har förutspått att temperaturökningen kommer att resultera i varmare somrar och kallare vintrar för oss. De har också sagt att nederbörden kommer att öka, vilket åtminstone jag noterat.

Vad kan vi då göra? Jag vet inget annat än att vi kan bidra i det lilla. För mig har det inneburit att jag införskaffat mig en miljöbil, som går på etanol.

2 kommentarer:

  1. Så, vad är då en klimatförändring ?
    Temperaturen har ju alltid växlat från en tid till en annan.
    En del säger att det är människans fel att den stiger eller sjunker och det är inte naturligt.
    Vad är då naturligt ? Är vi inte en del av kretslopp som fortgår i vår värld ?
    Kanske just det som sker Är naturligt bara det att vi inte vill inse det ?
    Vår strävan efter delar av "de sju dödssynderna" skapar den utveckling som lever i.
    Vår påverkan av att styra den är marginell så länge vi inte helt bryter med vårt leverne, vilket ligger i, just det, vår natur.
    Det ligger dock nära till hands att kalla det fatalism... realism...
    Vad vet jag. Det enda vi kan vara säkra på är vi föds, lever och dör. När, var och hur det sker kan vi inte kontrollera bara uppleva.
    Så passa på... imorgon är det en annan dag...

    SvaraRadera
  2. Hej Nattsuddaren och tack för ditt inlägg.

    Precis som jag, så verkar du pendla i dina åsikter. Är det en del av naturens nyckfullhet, eller är det på grund av vår påverkan? Om vi inte påverkat alls, hade då redan jorden gått under? Osv. Osv.

    Ena dagen är jag övertygad om att det ingår i de variationer som alltid funnits och nästa dag är jag övertygad om att vi människor håller på att förstöra vår jord.

    Hur som helst, vi har inget annat än att födas, leva och dö...

    Dock har vi ett stort anvar för de kommande generationerna... Tänk om vi kunde ha gjort något?

    Med vänliga hälsningar

    Krister

    SvaraRadera