söndag 1 augusti 2010

Melodikrysset vecka 30 - 2010

Denna vecka löser jag melodikrysset i Malmö. Det är söndag och jag lyssnar på nätet. I går när melodikrysset sändes, var jag ute och spelade golf med min styvpappa på Söderslätt GK. Det är en av de finaste golfbanor jag spelat på.

Mitt förslag denna vecka ser ut så här:

V 8, V 13 och L 4: Det var Sven Ingvars som sjöng; "Byns enda blondin". Den är skriven av Niklas Strömstedt.

L 14: Vi fick lyssna till; "De sista ljuva åren". Den har väl någon form av rekord på svensktoppen? Originalet var med Lasse Stefanz och Christina Lindberg.

L 5 och L 15: "You are so, yeah, yeah, wow, wow", heter; "Du är så..." på svenska. Tydligen var det Martin Svensson som sjöng, jag trodde att det var Jimmy Jansson.

V 16: Som präst var det inte svårt att känna igen Bach´s; "Air". Även jag hört den många gånger i; "Beppes godnattstund", så har jag hört den betydligt fler gånger på begravningar. Det är den absolut vanligaste utgångsmusiken.

L 1: Det måste ha varit Jarl Kulle och Christina Schollin som sjöng ur filmen; "Änglar finns dom?"

L 9: "Pomp and Circumstances", har varit med flera gånger tidigare i melodikrysset. Den är skriven av Edgar Elgar.

V 17: Vi fick höra sången; "Smile", fast instrumentalt. Om jag inte minns fel så var det Charlie Chaplin som skrev den till sin film; "Moderna tider". Den uppmanar oss att le. Jag hittade inte vågrätt 17, men chansar på att det är de två rutor som ligger längst ner i mitten av krysset och som avslutar lodrätt 12.

L 12 och L 11: Åter igen fick vi höra; "Underbart", med Kalle Moraeus och Orsa spelemän.

V 10: Vi fick höra musiken från filmen; "Pianot". En mycket bra film som jag såg för ganska många år sedan. Filmen handlar om ett piano.

V 6 och L 3: "Konditori förgät mig ej", sjöngs av acapella gruppen; "The Real Group".

L 2: "The times they are a-changin", har skrivets av Bob Dylan.

V 1: Den svenska gruppen som sjöng; "And then you kissed me", heter Cardigans.

V 7: Oskar Linnros såg jag på; "Allsång på Skansen", för någon vecka sedan. Här sjöng han; "Från och med du".

Denna vecka var melodikrysset ganska svårt. Jag har behövt googla betydligt mer än jag brukar göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar