söndag 15 augusti 2010

Melodikrysset vecka 32 - 2010

Så har det blivit söndag och sen eftermiddag innan jag fått tid att skriva ner mitt förslag till lösning på veckans melodikryss. Som jag skrev i går så lyssnade jag på direktsändningen och har de flesta svaren klara, men ändå lyssnar jag på nätet en gång till för att vara säker på att få allt i rätt ordning.

Jag hoppas att mina lördagsläsare fått den hjälp de behövde på annat håll, även om både Enn Kokk och Vonkis också väntar tills i dag med att lösa krysset. Själv njöt jag i fulla drag av att först ha en vigsel i Seglora kyrka och sedan vara med på en fantastisk bröllopsfest i Härnevi.

Så här ser mitt förslag ut denna vecka:

V 12: Musiken var hämtad från Lasse Åbergs film; "Sällskapsresan".

L 12: Jag tror att den tyska schlagern som Thory Bernhards sjöng på svenska, heter; "En gång skall vi åter mötas".

V 13 och L 1: Den som sjöng; "Den fria viljan", var Peter Lundblad.

L 2 och V 10: Visan vi hörde var; "Lilla vackra Anna". Jag tror att det var Alf Pröysen som tonsatte ett gammalt skillingtryck.

L 11: Melodin vi hörde instrumentalt var; "Are you lonesome tonight".

V 1: Det var Lili och Susie som sjöng; "Show me heaven". Om jag minns rätt var den med i förra årets uttagning till melodifestivalen.

L 3: Vi hörde den fina sången; "Där björkarna susa". Rätt svar skall alltså vara susade. Jag väntar fortfarande på att H och M ska gifta sig, eftersom jag lovat(hotat) att sjunga den solo för dem då. Kanske är det därför de drar på det?

V 9: Skådespelaren som sjöng; "Itsy Bitsy Teenie Weenie Yellow Polka Dot Bikini", var Lasse Brandeby.

L 4: Den danska sången; "Se Silkeborg og siden dö", heter "Se Sundbyberg och sedan dö", på svenska.

L 8: Att det var Mick Jagger som sjöng i Rolling Stone var inget svårt att höra, men vad hette sången? Kan det ha varit; "Rain fell down"?

V 7: "Aj, aj, aj, det bultar och det bankar", har varit med förr i melodikrysset.

V 6: "Amelia", sjöngs av Tommy Nilsson. En riktigt vacker ballad.

V 14 och L 5: Vad vore melodikrysset utan Evert Taube? I dag bidrog han med sin; "Min älskling du är som en ros".

Veckans melodikryss var ovanligt lätt. Jag har bara behövt googla en enda gång i dag. Det var på Thory Bernhards. Nu väntar ett restaurangbesök för mig och hela familjen. Det blir en avslutning på årets semester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar