torsdag 5 augusti 2010

Sommartankar

Så här i sommartider finns det hur mycket tid som helst till att fundera. Jag funderar över livet i allmänhet och mitt eget liv i synnerhet. Vad är meningen med allt? Vad ska jag sträva mot och kämpa för?

Många människor upplever att sommaren och ledighet är det samma som konflikter och problem. Det förvånar mig inte. Plötsligt ska man umgås med dem man älskar på ett ett nytt sätt. Dygnets alla 24 timmar tillbringas tillsammans med dem som man normalt träffar ett par timmar om dagen. De som man vanligtvis träffar och umgås med ser man inte röken av.

Att det blir bråk och motsättningar är inte det minst konstigt. Det finns ingen längtan och ingen saknad. Bara förväntningar och krav. Alla önskar vi att sommaren och semestern ska bli perfekt, precis sådan som vi innerst inne vill och önskar. Hur ska andra kunna besvara det?

När vi träffar släkt och vänner går vi in i invanda mönster och gamla roller. Jag blir den de andra vill att jag ska vara, för om jag protesterar så förstör jag stämningen. Det är för många enklare att bli den som andra vill att de ska vara. Men om jag inte trivs med den roll de andra givit mig, då gör jag våld på mig själv. Var ska den frustrationen ta vägen?

Just nu njuter jag som mest av min egen semester. Jag är i stugan med min fru och barnen. Dagarna är enkla och okomplicerade Alla roller är de samma som i vardagen och dagarna går i de mönster som vi brukar ha när det är helg. Frukost, utflykt med lunch och sedan middag. Men framför allt så har jag tid att tänka, reflektera och läsa skönlitterära böcker.

Hur har Du det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar