lördag 7 augusti 2010

Melodikrysset vecka 31 - 2010

Även denna lördag, försöker jag lösa krysset i efterhand. Jag lyssnade på den ordinarie sändningen men då vi hade gäster ville jag hellre umgås med dem än att sitta framför datorn. Förra veckan hade jag rätt svar på Bob Dylan, men jag hade fel på vilken melodi det var som spelades. I mitt första utkast skrev jag Mr Tambourine Man, men ändrade mig efter att jag dubbelkollat med andra krysslösare.

Mitt förslag på lösning i dag ser ut så här:

L 1: Björn Skifs och Agnes Carlsson sjöng; "When you tell the world, you´re mine". Jag såg dem på tv när de sjöng den på det kungliga bröllopet i mitten av juni.

V 1: Visan vi hörde var "Apladalsvisan", rätt svar ska alltså vara Apladalen. Apladalen ligger i Värnamo, men jag vill minnas att det fanns en biluthyrningsfirma i Halmstad som hette likadant.

L 3 och L 5: Det första bidraget var Bröderna Olsen från Danmark som sjöng; "Fly on the wings of love". Den låten har min syster som ringsignal på sin mobil. Det andra bidraget var Alexander Rybak från Norge som sjöng; "Fairytale".

V 12, L 11 och V 8: Vi fick höra en instrumental version av Evert Taubes; "Så länge skutan kan gå".

L 13: Det var Uno Svenningsson som sjöng; "Jag sjunger för dig".

V 6 och V 17: Musikalen som Mikael Samuelsson sjöng ur, handlar om Cyrano de Bergerac som hade en stor näsa. Musikalen heter Cyrano. Rätt svar skall alltså vara näsan och Cyrano. Det finns en modern tolkning av Cyrano på film, med Steve Martin i huvudrollen, men jag minns inte vad den heter.

V 15 och V 16: Visan som spelades heter; "Ju mer vi är tillsammans". Anledningen till att den är viktig för melodikrysset är att det är programmets signaturmelodi.

L 14: Det som den gamle fiskargubben reparerar i visan; "Ungmön på Kärringön", är ett nät.

V 7: Den "mångsidiga" svenska skådespelaren som sjöng; "When my little girl is smiling", måste ha varit Per Eggers. Jag behövde hjälp av Google och ledtråden med; "Goda grannar".

L 4: Den sjungande skådespelarskan var Jennifer Lopez. Hon sjöng en sång på spanska som jag inte har en aning om vad den heter. Enligt Google heter den; "Oue Hiciste".

L 2 och V 9: Dansbandet som sjöng; "Ring, bara ring", heter Lasse Stefanz.

L 10: Det var Tommy Körberg och Helen Sjöholm som sjöng; "Nu mår jag mycket bättre".

Dagens kryss var inte särskilt svårt. Jag har bara behövt googla två gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar