torsdag 21 juli 2011

Sommar-mail och arbetstelefon

För någon månad sedan lyssnade jag på ett intressant föredrag om arbetskrav, inflytande över eget arbete och socialt stöd på arbetsplatsen. Föredragshållaren "drog ner" ganska höga skratt, genom att ta ett exempel med en chef som skriver ett e-mail klockan 23.45 på kvällen, och om vad det gav för signaler till de anställda.

Jag skrattade inte, utan ställde mig frågan, varför.

Varför skriver en chef ett e-mail vid den tidpunkten på kvällen? Är det för att han eller hon förväntar sig ett svar vid samma tidpunkt? Eller är det för att chefen inte haft tid att svara tidigare under dagen? Kan det vara så att det är första gången under arbetsdagen som chefen får tid att formulera ett mail, i lugn och ro? Kan det vara för att chefen är så pressad av krav från uppdragsgivare och anställda att han eller hon är rädd att glömma något viktigt? Är det för att chefen är orolig för vad som kan hända om saker och ting inte görs inom en viss tid?

Man kan också fråga sig vad som händer med en chef som inte skickar eller svarar på e-mail, inom den tid som anses rimlig. När jag vänder mig till någon via e-mail, så förväntar jag mig att de svarar så snart de har tid och möjlighet, och jag ställer samma krav på mig själv.

Även under semestern "bombarderas" jag med e-mail från olika personer och organisationer Om jag låter bli att svara på dem, vad händer då? Om jag använder den tid som min familj har rätt att förvänta sig min närvaro och mitt engagemang, till att skriva och svara på e-mail, hur blir min semester då? Men framför allt så undrar jag hur min första arbetsdag skulle bli, om jag inte "sållat" bland alla min e-mail, under semestern. Det skulle förmodligen innebära att hela första arbetsdagen skulle åtgå till att gå igenom och svara på e-mail, samt formulera fina förklaringar till att mina svar kommer lite för sent.

Ännu en gång funderar jag över den moderna teknikens påverkan på oss som individer. Vad gör den med oss och hur påverkas vi av den? Jag funderar också över "stressdoktorns" råd om hur vi ska hantera stress.

Själv blir jag minst stressad av att, även under min semester, regelbundet läsa och svara på mina e-mail. Det är inte så att jag sitter uppkopplad hela tiden, men jag kollar e-postlådan, då jag har möjlighet att koppla upp mig på nätet, via den bärbara datorn eller via telefon. Just nu passar jag på att vara ute på Internet - min yngsta dotter sover middag, min äldsta dotter tittar på TV och min fru sitter i husvagnen och tittar på golfen från Bro-Hof.

Arbetstelefon har varit vidarekopplad med frånvaromeddelande, under hela semestern. Det har varit väldigt avkopplande att bara ta emot akuta samtal på min privata telefon. Som en av mina militära chefer sa:

- "Om de inte får tag i mig, så kommer de att lösa saker i alla fall. Skulle de inte kunna lösa något, då kommer de på hur de ska få tag i mig".

Jag tycker att det har fungerat utmärkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar