måndag 19 december 2011

4:e advent i Tallinn

Jag har precis kommit hem efter min Tallinnresa. Igår firade jag 4:e advent tillsammans med vår vänförsamling i Tallinn, Peteeli.

I gudstjänsten, som samlat nästan 100 personer, predikade jag över Jesaja. Vi sjöng adventspsalmer på estniska och en kör på 40 kvinnor sjöng vackra sånger. Tillsammans med kyrkoherden bad jag kyrkans förbön och delade ut nattvarden.

Efter gudstjänsten var det en konsert med kören och en lokal författare berättade om sin nya bok som beskriver församlingens historia.

Det hela avslutades med ett stort kyrkkaffe inne i kyrkan.

För mig var det en ny upplevelse att ha gudstjänst, konsert och releaseparty i en följd. Men stämningen var hög och alla verkade trivas.

Nu ska jag packa om väskan för att åka på en utvärderings- och framtids- konferens med ledningsgruppen i Järfälla församling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar