torsdag 22 december 2011

Vara jul

Så här dagarna innan julafton, tar jag ledigt för att påbörja mitt sätt att "vara" jul. För mig handlar julen inte så mycket om att "göra" jul. Vi har inga tvingande "måsten" eller traditioner i vår familj för att det ska bli jul.

Visst får barnen julklappar och min fru har julpyntat. Vi har till och med en julgran för första gången. Under åren har vi ibland varit i stugan under jul, några gånger har vi varit hos svärföräldrarna eller hos min styvpappa och några gånger har jag varit själv under julen.

Kanske beror vårt "julvarande" på att de stora barnen vartannat år, är hos sin mamma och vartannat år, är hos mig. Eller så beror det på att att jag oftast tjänstgör på några av julens gudstjänster. Det har liksom aldrig blivit några fasta traditioner eftersom ingen jul, är den andra lik.

Samtidigt så är jag väldigt glad över att vår jul handlar mer om att vara än att göra. Julens varande innebär att vi bara är. Vi gör det som vi känner för, ibland tillsammans och ibland för oss själva. Oavsett vad det blir, så medför det inga brustna förhoppningar, eftersom det inte finns några förväntningar kring ''görandet".

Barnen är lediga från skola och dagis, min fru är oftast ledig från jobbet och jag försöker bara vara. Det innebär att jag inte känner en massa krav och förväntningar från familjen. Jag har inte stressat för att försöka skapa jul och jag har inte en massa tankar och önskningar om hur det borde vara eller hur det ska bli.

Det blir som det blir och det är bra nog. Oavsett vad som händer och hur det känns, så är det i alla fall jul. Julen är mycket större och viktigare än vad jag vill, kan eller orkar prestera. Julen hänger inte på om något blir som det alltid har varit, eller om det serveras en viss sorts mat, sänds särskilda tv-program eller att saker görs på ett speciellt sätt.

För mig handlar julen om att stanna upp och vara. Det är i mitt varande, som jag kan ta emot att Gud kommer mig tillmötes, i ett litet barn.

7 kommentarer:

  1. Hej Krister.Håller med angående alla "måsten"under jul.Om några timmar sitter jag själv på tåget på väg "hem"till medelpad,för att fira jul med föräldrar,syskon,syskonbarn och ett syskonbarnbarn en liten flicka som nu är 2 veckor gammal.Och som jag tidigare skrev så kommer jag att äta mitt första julbord i år på julafton.Önskar er alla en God Jul/Petter

    SvaraRadera
  2. Hej Petter och tack för din kommentar.

    Jag önskar dig en riktigt trevlig jul i Medelpad tillsammans med din familj.

    Jag önskar att ditt första julbord smakar lika bra, som mitt 7 och sista smakade i går kväll.

    God jul!

    Krister

    SvaraRadera
  3. Låter som du/ni har en härlig inställning till julen. Jag skulle förmodligen säga detsamma om hur jag ser på julen men inser att jag är "tvungen" till en massa måsten under täckmantel för "barnens skull". De är lyckliga ändå och genom dem borde jag stanna upp mer och bara dras med av känslorna i nuet..kanske det kommer framöver..nu har jag i allafall stängt dörren för förberedelser och låter allt bero som har med julen att göra- det får bli vad det blir bara maken slutar jobba;-) God Jul önskar jag dig, Magdalena och barnen!!

    SvaraRadera
  4. Hej Mia och tack för din kommentar.

    Det låter som om du också hittat en kompromiss som fungerar.

    Och visst kan man i täckmantel av "för barnens skull", sträcka sig väldigt långt - om det är något de verkligen vill, behöver eller önskar.

    Vi önskar dig och din familj en riktigt god jul. Magdalena hälsar.

    Krister

    SvaraRadera
  5. Även vi tar det lugnt, åker upp till stugan i Sala i morgon och därifrån över julafton till Salbohed för julfirandet med släkten på min frus sida. Annandagen blir det sedan Uppsala med släkt som hänför sig till min svenskfödda mormor.
    Jag tar, som nästan alltid, lång julledighet, t o m trettonhelgen (då vi är i Sälen). Med mitt funktionshinder Aspergers Syndrom är vardagen ansträngande och varje sommar- och jullov pustar jag ut, konstaterar att ha klarat ett halvår till i arbetslivet och siktar på nästa halvår, ett halvår i taget.
    Önskar nu en riktig God Jul till Dig, Krister med familj och alla "vanekommentatorer" här, ingen nämnd och ingen glömd!

    SvaraRadera
  6. Låter både sunt och förnuftigt, så i år varar jag väl till påska

    /Björn

    SvaraRadera
  7. Hej Thorsten och Björn och tack för era kommentarer.

    Även jag önskar er båda, med familjer, en riktigt trevlig jul.

    Kör försiktigt i jultrafiken.

    Vi hade väl alla önskat att julen vara den till påsken, men det var inte sant för där emellan kommer fastan... och nyår, och trettonhelgen och några arbetsveckor...

    Med vänliga hälsningar

    Krister

    SvaraRadera