Kyrkoordningen skall självklart följas!
Bygger inte Kyrkoordningen på bibeln och våra
bekännelseskrifter utöver Lagen om Svenska kyrkan? Hur kan det i så fall vara
oseriöst att bygga sitt resonemang på Jesus?
Det biskoparna skriver är i huvudsak rätt men de
utelämnar en viktig del om hur Kyrkoordningen tillämpas. Av någon anledning nämner
de inte grunden för kyrkans rättsprocess, nämligen att en behörig person har
begärt beslutsprövning. Ett beslut där det inte är begärd någon
beslutsprövning inom angiven tid äger juridisk giltighet och står därmed inte
i strid med Kyrkoordningen.
De båda biskoparna från Uppsala tillskriver
Överklagandenämnden mandat de inte har enligt Kyrkoordningen. ÖN´s beslut är
precis som ”Högsta Domstolens” endast tvingande i det fall som de beslutat om. Deras beslut är prejudicerande,
det vill säga vägledande, för andra beslutsorgan i Svenska kyrkan men de äger
ingen allmän rättsverkan. Att tillskriva dem den makten är att sätta dem över
Kyrkomötet som Svenska kyrkans högsta beslutande organ. Dessutom innebär
biskoparnas tolkning att de åsidosätter Svenska kyrkans demokratiska
grundprinciper.
Krister Kappel/kyrkoherde i Järfälla församling
PS! I dag den 10 juni fick jag ett mejl av Kyrkans Tidning. Min replik hade kommit med på nätupplagan, meddelade man. Att de satt en spännande ingress om att jag anser att de båda biskoparna åsidosätter Svensk kyrkans demokratiska grundprinciper är kanske lite väl långsökt, när man läser min replik. Det jag skriver är att de genom sin tolkning gör det i detta ärende, något annat har jag inte uttalat mig om. DS!
PS! I dag den 10 juni fick jag ett mejl av Kyrkans Tidning. Min replik hade kommit med på nätupplagan, meddelade man. Att de satt en spännande ingress om att jag anser att de båda biskoparna åsidosätter Svensk kyrkans demokratiska grundprinciper är kanske lite väl långsökt, när man läser min replik. Det jag skriver är att de genom sin tolkning gör det i detta ärende, något annat har jag inte uttalat mig om. DS!
Ja, det här verkar ju mera än lovligt snurrigt. Dessutom tycker jag det ä fel att kväsa innovativa uppslag från församlingar för engagemang i människonära verksamheter. Just begravningar hör ju hit i allra högsta grad och här i trakten finns det t ex en f d pingstpastor som blev en mycket uppskattad begravningsentreprenör!
SvaraRaderaHej Thorsten och tack för din kommentar.
RaderaJag tycker också att det är minst sagt snurrigt, inte minst vad gäller hur man tolkar Kyrkoordningen. Mig veterligen har man endast tolkat den på detta sätt en gång tidigare, det var då det gällde förhållandet mellan kyrkoherde och kanslichef. Det blev ingen förändring förrän man ändrade i Kyrkoordningen.
Det är inget ovanligt att begravningsentreprenörer samtidigt är officianter.
MVH//Krister