lördag 4 juli 2009

Melodikrysset vecka 27 - 2009

Efter min extra långa morgonpromenad kunde jag konstatera att jag inte vann förra veckan heller... Även dagens melodikryss sändes inför publik. Anders Eldeman inledde musikveckan i Mora.

Dagens kryss började med Östen med resten som sjöng "Hon kommer med solsken". Vad jag minns var de med i melodifestivalen med den sången.

Nästa melodi var "Tiotusen röda rosor", som var populär när jag var liten. Melodin skulle ge ett svar från växtriket: ros.

Sedan sjöng Tage Danielsson en sång som andades politikerförakt, "Glada amatörer". I texten klagade Tage på proffspolitiker och önskade glada amatörer i politiken. Jag brukar säga att man inte kan vara riktigt professionell om man inte är amatör. Amatör kommer från samma ord som kärlek. En amatör gör det han eller hon gör, av kärlek och glädje. Ett proffs som inte har glädje i det han eller hon gör, är inte riktigt professionell.

Barnvisan som vi hörde var "Mors lilla Olle" och den har skrivets av Alice Tegnér.

Dagens andra melodifestivalsång var "Tango, tango". Hon som sjöng på engelska var Petra Nielsen.

Evert Taube brukar vara med i melodikrysset. Han är väl en av de mest kända och produktiva svenska visförfattarna. I dag fick vi höra hans " länge skutan kan gå".

Därefter kom en av mina absoluta ungdomsfavoriter, fast på franska. När jag var liten så sjöng jag ofta Anna-Lena Löfgrens "Lyckliga gatan".

Ytterligare en av mina barndomsfavoriter följde därefter. Den första film jag såg på bio, vad jag minns, var "Sound of Music". Jag och min syster såg den flera gånger och varje gång skämdes jag för att hon snyftade. Vi fick höra "Do, re, mi".

Dagens tredje sång från melodifestivalen var "Se på mig" med Jan Johansen. I dag fick vi höra den med sång på engelska. Den här sången har jag med glädje använt många gånger i andakter för konfirmander och ungdomar.

Landet som skulle förknippas med en melodi måste vara Österrike. Jag kände igen melodin, men har ingen aning om vad den heter. Jag har förmodligen dansat vals till den på någon bal.

Johnny Logan, från Irland, har vunnit Eurovisionschlagerfestivalen tre gånger, om jag minns rätt. Nittonhundraåttiosju vann han med "Hold me now".

Dagens sista fråga handlade om det första och det tredje ordet i den inledande textraden. Melodin har skrivits av Mats Paulsson och har varit med flera gånger tidigare i melodikrysset. Melodin börjar med "Det går en vind över vindens ängar".

Jag tror att jag har klarat även dagens kryss. De är lite lättare på sommaren. Inte heller i dag har jag behövt googla för att kunna svara på frågorna. Däremot har jag googlat för att få fördjupade kunskaper om melodierna, artisterna och upphovsmän/kvinnor.

Nu ska jag åka i väg för att ha en vigsel.

Ha en skön dag i sommarvärmen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar