söndag 19 juli 2009

Mygg och knott

Vi har kunnat läsa i tidningar den senaste tiden att Gysinge är invaderat av myggor. Barnen kan inte gå ut och vuxna tvingas bära mygghatt och dränka in sig i djungelolja. Regeringen tillåter inte BTI-bombning i Gysinge området p g a att det är en nationalpark.

Jag kan inte låta bli att tänka på sketchen med Johan Ulvesson och Susanne Reuter, där Johan spelar en rullstulsbunden man. Sketchen är en parodi på tv-programmet "Förlåt mig". Johan Ulvessons karaktär är en djupt kristen man som är tacksam för allt. När Susanne Reuter frågar honom vilka han hade gemenskap med i sin barndom så svarar han: "Myggen och knotten, de är också Guds barn".

När jag nu kommit till min stuga som ligger ca 12 km söder om Gysinge, kan jag konstatera att även här är det invaderat av all sköns flygvarelser, mygg, knott och bromsar. Under tiden jag klippte gräset fick jag ett 50-tal bett.

Min undran är på vilket sätt mygg och knott är Guds barn? Vilken funktion fyller de? Var i Guds plan för tillvaron passar mygg och knott in? Sannolikt är det något djur som njuter av att det är extra många mygg och knott. Är det en spindel? Eller en fågel?

I vilket fall som helst så har vi nu barrikaderat oss i stugan, stängt alla fönster och dörrar och hoppas att sol eller regn ska skrämma bort de minsta av Guds barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar