lördag 11 juli 2009

Melodikrysset vecka 28 - 2009

I dag redovisar jag min lösning lite senare än jag gjort tidigare, även om jag lyssnade till melodikrysset i direktsändning. Det finns två anledningar till att jag är sen i dag, för det första har det tagit tid att hitta rätt lösning och för det andra har jag haft ett dop i Järfälla och en vigsel i Vaxholm.

Som vanligt så vann jag inte heller förra veckan även om jag skickat in rätt lösning.

Dagens kryss började med att Lena PH sjöng "Unga pojkar och äldre män". För bara ett par dagar sedan lyssnade jag på henne när hon sommarpratade i P1´s "Sommar".

Därefter kom en svårighet som jag inte kunde lösa. Jag kände igen melodin men kom inte i håg texten, som det frågades efter. Jag fick lämna en lucka i krysset och vänta med att skicka in rätt lösning. Som jag brukar när jag inte hittar rätt svar och inte kan googla fram det, så väntade jag till Enn Kokk publicerade lösningen på sin blogg. Fusk? En del tycker kanske det, men det tycker inte jag. Det spelar väl ingen roll om man googlar, slår upp det i en lexikon eller läser det på någons blogg? Rätt svar skulle vara "Två små fåglar på en gren".

Ett sammanträffande är att Enn Kokk kommer från Estland och vi har en vänförsamling i Tallinn - Peteeli församling.

Därefter kom en filmfråga. Vi fick höra Allan Edvall och Erik Lindgren ur "Rasmus på luffen". Jag såg filmen för bara någon vecka sedan.

Klassisk musik är inte min starka sida, men med ett U i inledningen kunde jag lista ut att landet som Eldeman frågade efter var Ungern. Efter lite googlande hittade jag "Ungerska rapsodier" av Frans Liszt. Jag har varit i Ungern en gång, 1987, då jag deltog i militärhistoriska VM i ridning. Det är enda gången jag varit med på vinjetten till sportnyheterna.

Dagens andra filmfråga var lika enkel som den första. Elton John sjöng "Can you feel the love to night" i "Lejonkungen". En film jag sett ett hundratal gånger med mina barn.

Ytterligare en fråga handlade om en Astrid Lindgren film. Eldeman frågade vem som var kompositör till "Sommaren är min". Sången var med i en "Pippi Långstrump" film, tror jag. Rätt svar är Georg Riedel. I tisdags morse fick jag höra ett fantastikt postludium där organisten spelade melodin i ett annat arrangemang.

Nästa fråga hade en mycket tydligare anknytning till gudstjänsten. Vi fick höra psalm 323: "De kommer från öst och väst".

Ibland kan man undra hur tillfälligheter möter varandra. I morse när jag var på väg till jobbet, stannade jag på Statoil och köpte en CD-skiva med mina ungdomsfavoriter, "Gasolin". Jag har blivit påmind, genom tv-reklam, om alla de LP-skivor jag hade med det danska bandet. På våra klassfester brukade Peter spela gitarr och vi sjöng "This is my life", "Kvinde min" och "Lille du".

I dag pratade Eldeman om just den skivan jag köpt en halvtimme tidigare och om den reklam som påmint mig om mina gamla favoriter. Självklart kom det en fråga om "Gasolins" och Kim Larsens största hit: "Hvad goer vi nu, lille du?"

Med hjälp av alla ledtrådar som Eldeman gav - Norge, "Folk och rövare i Kammolilla stad" och att hon är detta - så kunde jag lätt hitta rätt ord: arg. Efter att ha googlat så fick jag fram att sången heter "Tant Sofias arga visa".

Även om Kent inte tillhör mina favoriter så har de ett sound som jag känner igen. De sjöng "Columbus" och det var faktiskt en bra låt med en intressant text.

Svansjön av Pjotr Tjajkovski är den enda balett jag sett i verkligheten. Jag är inte så mycket för balett, men musiken är fantastisk.

Polarprisvinnaren från 2004 (googlat årtalet) var BB King. Vi hörde honom sjunga "To good to you baby". Kings röst går inte att missta sig på.

Återstår dagens sista fråga. Första ordet i texten: "Dansen den går på grönan äng".

Nu ska jag förbereda morgondagens gudstjänster och skriva predikan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar