fredag 10 juli 2009

Varför? Vad? Hur?

Jesus säger:
"Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de. Sannerligen den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in".

Jag har många gånger funderat på vad det är barnen har som gör att Jesus lyfter upp dem som exempel. Efter att under många år, umgåtts med mina och andras barn , tror jag, att jag kommit på vad Jesus menar.

Barn har två saker som vi vuxna saknar eller rättare sagt har förlorat. Det första barnen har, som vi vuxna har tappat eller inte vågar lita till är: intuition, det andra är förmågan att ställa rätt frågor och i rätt ordning.

Barn har intution och vågar lita på den. Ett barn känner långt innan de förstår. Släpp in ett litet barn i ett rum fullt av människor och barnet kommer intuitivt att gå fram till någon som tycker om barn. Vi vuxna vågar inte lita på vår intution, utan vi försöker övertala vår magkänsla med vårt förnuft. Kanske beror det på att vi inte vill verka elaka, eller för att vi blivit avtrubbade av alla dubbla budskap vi fått genom livet?

Barn har också en förmåga att ställa rätt frågor och i rätt ordning. Vi vuxna ställer oftast frågor i fel ordning. Vi vuxna brukar börja fråga hur. Hur fungerar det? Förstår vi inte den frågan då förkastar vi saken. Vi tror inte på det vi inte förstår. Barn börjar i andra ändan. Alla vi som träffat barn i 3 - 4 års åldern har nästan blivit tokiga på deras fråga: varför? Varför gör du så? Varför har du en sådan? När de blir äldre börjar de fråga: vad. Vad är det? Vad använder man den till? Vad är det för något? Så småningom kommer de till frågan: hur. Hur gjorde du? Hur gör man det? Hur fungerar den?

Barn har förstått att varför är den viktigaste frågan. Den är långt viktigare än vad- och hurfrågor. Vad- och hurfrågor är ganska ointressanta om jag inte förstår varför. Av någon anledning har vi vuxna vänt på allt ihop och tycker att vad- och hurfrågorna är viktigare. Beror det på att varförfrågorna är mycket svårare att besvara och förstå?

Barn litar på sin intution. De förstår, att de inte förstår allt och att de måst förlita sig på sin magkänsla. Att inte förstå skrämmer dem inte och gör inte att de tappar ansiktet.

Varför lever vi? Vad ska livet innehålla? Hur ska jag leva mitt liv?

"Gud för dig är allting klart och det dolda uppenbart..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar